• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mācību ekskursijas pedagoģiskas iespējas vēstures mācību satura apguvē 9. klasē

Thumbnail
View/Open
299-89820-Seregins_Eduards_es18097.pdf (3.010Mb)
Author
Seregins, Eduards
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Marsone, Staņislava
Date
2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba temats: “Mācību ekskursijas pedagoģiskas iespējas vēstures mācību satura apguvē 9. klasē” (“School trips pedagogical potential learning history in 9th grade”). Vēstures faktu izzināšana ir neatņemama daļa no mācību satura. Taču ne mazāk svarīgas ir arī prasmes analizēt un kritiski izvērtēt vēsturiskus avotus, spēt argumentēt savu viedokli un atrast cēloņu un seku attiecības. Jaunā atkārtoti apvienota Latvijas un vēstures priekšmeta ļoti liels akcents pielikts tieši uz praktisko darbu vēstures stundās – jeb vēstures izzināšanas procesu. Lai palīdzēt skolēniem labāk izprast vēsturiskus notikumus un salikt pa plauktiņiem teorētiskas zināšanas, kā arī lai šo procesu padarītu pēc iespējas interaktīvāku un interesantāku skolotāji var organizēt mācību ekskursijas. Pētījuma mērķis ir nodefinēt mācību ekskursijas kā mācību metodes teorētisko pamatojumu, izpētīt mācību ekskursijas sagatavošanas un izmantošanas iespējas Latvijas un pasaules vēstures satura apguvē pamatizglītībā, kā arī izstrādāt mācību ekskursijas paraugu Latvijas vēsturē 9.klasē. Pētījumu var praktiski pielietot mācību un ārpusklases darba procesā vēstures skolotāji, klases audzinātāji, ārpusklases darba organizatori.
 
Topic of the diploma “School trips pedagogical potential learning history in 9th grade” Learning historical facts is an important part of the educational process. However, the skills to analyze and critically evaluate historical sources, to be able to argue and discuss about different historical and political topics, to find cause-and-effect relationships are more important in modern society. The new re-merged subject of Latvia and History places a very great emphasis on practical work in history lessons – or the process of studying history. In order to help students better understand historical events and sort theoretical knowledge out., as well as to make the process as interactive and interesting as possible, teachers can organize field trips. The aim of the study is to define field trips as a theoretical basis for the teaching method, to explore the possibilities of preparation and use of study tours in the acquisition of the content of the history of Latvia and the world in primary education, as well as to develop a sample of study tours in the history of Latvia 9.class. The study can be applied in practice in the process of teaching and extracurricular work by history teachers, class teachers, organizers of extracurricular work. School trips as a method for mastering the themes of history of Latvia in 9th grade
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/60779
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV