Mazākumtautību skolēnu lasītprasmes un vārdu krājuma attīstīšana latviešu valodas stundās
Author
Veldre, Aļona
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Gavriļina, Margarita
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Pētāmā problēma “Didaktiskās iespējas lasītprasmes attīstībai 1. klašu skolēniem latviešu valodas stundās” ir aktuāla mūsdienās, jo lasītprasmes attīstīšana skolēniem noteikti ir viens no svarīgākajiem sākumskolas izglītības uzdevumiem. Kā pareizi norāda zinātnieki, spēja lasīt ir skolēna intelektuālās, emocionālās attīstības pamatā, veicina viņa kultūras skatījuma bagātināšanu. Prasme lasīt latviešu valodā - ir mazākumtautību skolēnu universāla prasme, jo tā ir pieprasīta citos mācību priekšmetos, kuri tiek vadīti bilingvāli vai latviešu valodā. Tas nozīmē, ka skolēna panākumi dažādu priekšmetu apguvē lielā mērā ir atkarīgi no tā, cik attīstītas ir viņa lasītprasmes gan dzimtajā valodā, gan latviešu valodā. Pētījuma mērķis: izpētīt 1. klases skolēnu lasītprasmju pilnveides didaktiskās iespējas latviešu valodas stundās. Šobrīd didaktikā ir uzkrāta zināma pieredze, kas saistīta ar lasītprasmes attīstību bilingvāliem skolēniem. Lasīšanas mācīšanas mērķis bilingvālajā izglītībā ir panākt, lai sākumskolas skolēni būtu spējīgi lasīt nezināmu, autentisku tekstu bez citu palīdzības, pieņemamā tempā, adekvāti to izprotot un lietojot dažādām vajadzībām, kā arī tālākajām mācībām. Diplomdarbā tika mēģināts analizēt un vispārināt šo didaktisko pieredzi, pārbaudīt dažas metodes un paņēmienus, kas vērsti uz krievvalodīgo bilingvālo pirmklasnieku lasītprasmes attīstīšanu, lai noteiktu to didaktisko efektivitāti. The researched problem “Didactic opportunities for the development of reading skills for 1st grade pupils in Latvian language lessons” is relevant nowadays, because the development of reading skills for pupils is definitely one of the most important tasks of primary school education. As scientists rightly point out, the ability to read is the basis of a pupil's intellectual and emotional development, contributing to the enrichment of them cultural perspective. The ability to read in Latvian is a universal skill for minority pupils, as it is required in other subjects that are taught bilingually or in Latvian. This means that a pupil's success in learning a variety of subjects depends to a large extent on how developed they reading skills are in mother language and Latvian. The aim of the research: to study the didactic possibilities of improving the reading skills of 1st grade pupils in Latvian language lessons. At present, there is some experience in didactics related to the development of reading skills for bilingual pupils. The aim of teaching reading in bilingual education is to enable primary school pupils to be able to read an unknown, authentic text without the help of others, at an acceptable pace, with adequate understanding and use for a variety of purposes, and for further learning. The diploma thesis tried to analyze and generalize this didactic experience, to test some methods and techniques aimed at developing the reading skills of Russian-speaking bilingual first-graders in order to determine their didactic effectiveness.