Kritiskās domāšanas pieejas izmantošana sociālo zinību un vēstures stundās 5. klasei
Author
Krūmiņa, Zanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Klempere-Sipjagina, Agita
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbs “Kritiskās domāšanas pieejas izmantošana sociālo zinību un vēstures stundās 5. klasei” veltīts kritiskās domāšanas pieejas iesaistīšanas un attīstīšanas sociālo zinību un vēstures stundās 5. klasei. Pētījuma mērķis bija, teorētiski un praktiski noskaidrot, kā kritiskās domāšanas prasmi iespējams attīstīt 5. klases skolēniem sociālo zinību un vēstures mācību stundās, analizēt teorētisko literatūru un veidot mācību stundu plānus kritiskās domāšanas attīstībai. Darba teorētiskajā daļā tika pētīta pedagoģiskā, psiholoģiskā un zinātniskā literatūra, kas saistīta ar kritiskās domāšanas sistēmu, vecumposma īpatnībām, caurviju prasmēm, metodēm un paņēmieniem, ko iespējams izmantot sociālo zinību un vēstures stundās. Empīriskajā daļā, izmantojot pētījuma metodes kā, pedagoģiskais novērojums un anketēšana tika noskaidrots skolotāju vērtējums par kritiskās domāšanas attīstību un tās iespējām. Pielikumos ietverti darba autores izstrādāti pētījuma materiāli, mācību stundu plāni un uzdevumi kritiskās domāšanas attīstībai sociālo zinību un vēstures stundās 5. klasē. Atslēgvārdi: kritiskā domāšana, kritiskās domāšanas pieeja, kompetenču pieejas izglītība, stundas 3 fāzu modelis The “Use of the critical thinking approach in the social sceince and history lessons in 5th grade” diploma work is devoted to the engagement and the development of the critical thinking approach in the social science and history lessons for the 5th grade students. The aim of the research is to gather information through theoretical and practical means in order to discover how the critical thinking skills for the 5th grade students in social science and history lessons can be developed, to analyse the theoretical literature, and to create lesson plans for the development of the critical thinking. The pedagogical, psychological and scientific literature related to the critical thinking system, the competency approach, the characteristics of the particular age, the transversal competences, methods and techniques that can be used in the social science and history lessons were researched in the theoretical part of the diploma. In the empirical part of the diploma the use of such research methods as pedagogical observation and questionnaires, teachers' assessment of critical thinking development. Attachments include research materials, lesson plans and tasks for the development of the critical thinking in the social science and history lessons in the 5th grade developed by the author of the diploma. Key words: critical thinking, critical thinking approach, competency-based education, three-phase lesson plan