Pašvadīta mācīšanās sociālo zinību un vēstures stundās 5.klasē
Author
Mažrima, Biruta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Klempere-Sipjagina, Agita
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma: Pašvadīta mācīšanās sociālo zinību un vēstures stundās 5.klasē. Darba teorētiskajā daļā autore veica psiholoģiskās, pedagoģiskās un metodiskās literatūras analīzi par pētāmo tēmu. Tika veikta latviešu un ārzemju pedagogu, un psihologu teorētisko atziņu izpēte. Otrā daļā tika analizēta darba autores pedagoģiskā darbība ar bērniem. Pētījumā iegūtie rezultāti tika apkopoti ar matemātiskās apstrādes metodēm metodēm. Dati tika analizēti, attēloti diagrammās. Darba autore ir izveidojusi metodiskos ieteikumus un izvirzījusi secinājumus Autores izvirzītā hipotēze ir apstiprinājusies. Diplomdarba darba apjoms ir 59 lpp., ietver tabulas, attēlus, izmantotos literatūras avotus, pievienoti pielikumi. Atslēgas vārdi – pašvadīta mācīšanās, mācību stunda, sociālās zinības un vēsture, prasmes, metodes. Diplomdarba mērķis: izpētīt pašvadītas mācīšanās teorētiskos aspektus, noskaidrot pašvadīta mācību procesa likumsakarības sociālajās zinībās un vēsturē 5. klasē un saskatīt iespējas pašvadītas mācīšanās prasmju attīstīšanai, veidojot stundu plānus, piedāvājot kritērijus skolēnu zināšanu un prasmju novērtēšanai. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, tika izvirzīti šādi uzdevumi: 1.Analizēt pedagoģisko, psiholoģisko un metodisko literatūru par pašvadītās mācīšanās metodiskajiem aspektiem. 2.Izstrādāt aptaujas anketu skolotājiem par pašvadītas mācīšanās lomu sociālajās zinībās un vēsturē 5. klasē. 3.Apkopot un analizēt iegūtos rezultātus. 4.Izstrādāt metodiskos materiālus stundu plānošanai un vadīšanai, iekļaujot pašvadītas mācīšanās uzdevumus. 5.Izveidot kritērijus skolēnu zināšanu un prasmju novērtēšanai. 6.Izstrādāt metodiskos ieteikumus par pašvadītu mācīšanos kā caurviju prasmi, tās attīstīšanu mācību procesā. Tika izvirzīts pētījuma jautājums: Kā pašvadīta mācīšanās sekmē mācību satura apguvi sociālajās zinībās un vēsturē 5. klasē? Lai īstenotu uzdevumus un rastu atbildes uz pētījuma jautājumiem, tika izvēlētas pētījuma metodes: teorētiskā – literatūras izpēte, empīriskās- aptaujas metode (anketēšana), pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, datu apstrāde un analīze. Pētījuma objekts: sociālo zinību un vēstures mācību stundas. Pētījuma priekšmets: pašvadītas mācīšanās prasmes. Pētījuma bāze: Rīgas X skolas 5.klases skolēni un pedagogi. Topic of the Diploma project: Self-directed Learning in 5th Grade Social Science and History Class. In the theoretical part of the work, the author analysed psychological, pedagogical, and methodological literature on the research topic. The theoretical conclusions of Latvian and foreign teachers and psychologists were studied. The second part contains the analysis of the author’s pedagogical work with children. The results obtained in the study were summarised using mathematical methods. The data were analysed and are presented as diagrams. The author of the work has created methodological recommendations and offered conclusions. The author’s hypothesis is confirmed. The size of the Diploma project is 59 pages, and it includes tables, figures, a list of references, and appendices. Keywords – self-directed learning, school class, social science and history, skills, methods. Aim of the Diploma project: study the theoretical aspects of self-directed learning, find out the regularities of the self-directed learning process in 5th grade social science and history class and find opportunities for the development of self-directed learning skills by creating lesson plans and proposing criteria for the evaluation of student’ knowledge and skills. To achieve the aim, the following objectives were set: 1.Analyse pedagogical, psychological and methodological literature on the methodological aspects of self-directed learning. 2.Design a questionnaire for teachers on the role of self-directed learning in 5th grade social science and history class. 3.Summarise and analyse the results obtained. 4.Design methodological materials for the planning and management of lessons, including self-directed learning tasks. 5.Devise criteria for the evaluation of students’ knowledge and skills. 6.Design methodological recommendations on self-directed learning as a transversal skill and its development in the learning process. A research question was formulated: Does self-directed learning affect the acquisition of the curriculum in 5th grade social science and history class? To complete the objectives and find answers to the research question, the following research methods were chosen: theoretical – literature analysis, empirical – the survey method (questionnaire), pedagogical work trial, data processing and analysis. Research object: social science and history classes. Research subject: self-directed learning skills. Research base: Riga X School 5th grade students and teachers.