5 – 6 gadīgu bērnu vārdu krājuma pilnveidošana, izmantojot didaktiskās rotaļas
Author
Rudenko, Jevgēnija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: 5 – 6 gadīgu bērnu vārdu krājuma pilnveidošana, izmantojot didaktiskās rotaļas. Pētījuma mērķis: teorētiski un praktiski izpētīt 5 – 6 gadīgu bērnu vārdu krājuma pilnveidošanas iespējas, izmantojot didaktiskās rotaļas. Darbs sastāv no divām daļām: teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tika analizēta pedagoģiskā, psiholoģiskā un metodiskā literatūra par valodas un vārdu krājuma attīstīšanu pirmsskolā, didaktisko rotaļu veidiem un saturu, par pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma pilnveidošanas iespējām, izmantojot didaktiskās rotaļas. Kā arī analizētas atziņas par 5 – 6 gadīgu bērnu valodas un vārdu krājuma attīstības īpatnībām un likumsakarībām. Darba empīriskajā daļā tika veikts pētījums, kas tika veikts trīs posmos: sākotnējā novērošana, pedagoģiskā izmēģinājumdarbība, atkārtotā novērošana. Tika izmantotas divas pētījuma metodes: pedagoģiskā novērošana un pedagoģiskā izmēģinājumdarbība. Pētījumā piedalījās piecpadsmit 5 – 6 gadīgi bērni. vārdu krājuma attīstības līmeņa noteikšanai tika izmantoti vairāki didaktiskie uzdevumi un izstrādāti kritēriji vārdu krājuma attīstības līmeņa novērtēšanai. Izmēģinājumdarbības veikšanai tika atlasīta didaktisko rotaļu kopa 5 – 6 gadīgu bērnu vārdu krājuma pilnveidošanai. Pētījuma rezultāti liecina, ka izvirzītais pētījuma mērķis tika sasniegts – pārbaudīta didaktisko rotaļu pielietošanas efektivitāte pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma attīstīšanā un noteikta didaktisko rotaļu pozitīvā ietekme uz 5 – 6 gadīgu bērnu vārdu krājuma un valodas attīstības pilnveidošanā. Atslēgas vārdi: valoda, vārdu krājums, attīstība, didaktiskās rotaļas, didaktiskās spēles, pedagoģiskais process. Kvalifikācijas darba apjoms: 53 lpp., 12 attēli, 5 tabulas, 2 pielikumi, analizēti 35 literatūras avoti. The topic of the qualification paper: improvement of the vocabulary of 5-6-year-old children using didactic toys. The purpose of the research: to theoretically and practically investigate the possibilities of improvement of the vocabulary of 5-6-year-old children using didactic toys. The paper consists of two parts: theoretical and empirical. In the theoretical part, the pedagogical, psychological and methodical literature on the development of language and vocabulary in preschool, the types and content of didactic toys, the possibilities of improving the vocabulary of preschool children using didactic toys were analyzed. Furthermore, findings on the peculiarities and regularities of the language and vocabulary development of 5-6-year-old children have been analyzed. In the empirical part of the paper, a study was carried out, which was performed in three stages: initial observation, pedagogical pilot activity, repeated observation. Two research methods were used: pedagogical observation and pedagogical pilot activity. Fifteen 5-6-year-old children participated in the study. Several didactic tasks were used to determine the level of the vocabulary development and criteria were developed for evaluating the level of the vocabulary development. A set of didactic toys for improving the vocabulary of 5-6-year-old children was selected for the pilot activity. The results of the research show that the stated goal of the research has been achieved - the effectiveness of the use of didactic toys in developing the vocabulary of preschool children was tested and the positive effect of didactic toys on the improvement of vocabulary and language development of 5-6-year-old children was determined. Key words: language, vocabulary size, development, didactic toys, didactic games, pedagogical process. The scope of the qualification work: 53 pages, 12 pictures, 5 tables, 2 appendices, 35 literature sources were analyzed.