Vārdu krājuma attīstības veicināšanas didaktiskās rotaļās 3-4 gadu veciem bērniem
Author
Drozda, Oļesja
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba pamatā ir tēma: Vārdu krājuma attīstības veicināšanas didaktiskās rotaļās 3-4 gadu veciem bērniem. Kvalifikācijas darba autore: Oļesja Drozda Pētījuma mērķis: Teorētiski pamatot un izstrādāt rotaļu aktivitātes kompleksu, lai bagātināt pirmsskolas vidējā vecuma posma bērnu vārdu krājumu. Pētījuma hipotēze: pirmsskolas vecumā vārdu krājuma attīstības veicināšana būs sekmīgāka, ja ikdienā tiks izmantotas didaktiskās rotaļas. Pirmsskolas vecums ir periods, kad bērns aktīvi apgūst valodu, veido vārdu krājumu, un attīsta visus runas aspektus. Iemesls attīstīt bērnu runu ir nepieciešamība sazināties ar apkārtējiem cilvēkiem, lai runa būtu saprotama un interesanta citiem, veido vajadzību paplašināt vārdu krājumu. Bērniem tas ir jāattīsta caur dažādām rotaļām, izstrādātiem metodiskiem paņēmieniem rotaļu vadīšanai, lai bērniem rodas interese sekmīgai vārdu krājuma aktivizēšanai. Vārdu krājuma attīstīšana liecina, ka pedagoģiskam darbam jābūt mērķtiecīgam un loģiski pamatotam, izmantojot dažādus pedagoģiskus paņēmienus un paša bērna velēšanās iemācīties pareizi runāt. Kvalifikācijas darbs sadalīts divās daļās: 1. Psiholoģiskās, zinātniskās un pedagoģiskās literatūras izpēte un analīze; 2. Empīriskās izpētes metodes: novērošana, diagnosticēšana, materiālu analīze, sadarbība ar vecākiem, secinājumi par iegūto pieredzi pētījuma laikā. Empīriskā daļā tika veikts praktiskais pētījums, kura īstenošanā iesaistīti 10 bērni vecumā no 3 līdz 4 gadiem. Eksperimentālā darba rezultāti - noteikts pašreizējais bērnu vārdu krājuma attīstības līmenis vidējam pirmsskolas vecumam. Noteikti kritēriji, rādītāji un pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma attīstības līmeņi (augsts, vidējs, zems). Tiek nodrošināti un pielāgoti diagnostikas instrumenti. Iesniegtie rezultāti atspoguļoti izpētes posmā. Pētījuma rezultāti liecina par to, ka izvirzīta hipotēze: pirmsskolas vecumā bērnu vārdu krājuma attīstības veicināšana būs sekmīgāka, ja ikdienā tiks izmantotas didaktiskās rotaļas, apstiprinājās. Rotaļa atspoguļo un attīsta bērnudārza iegūtās prasmes un zināšanas, tiek fiksēti uzvedības noteikumi, ko bērniem māca ikdienas dzīvē. Atslēgas vārdi: vārdu krājums, runa, vārdnīca, vidējais pirmsskolas vecums, didaktiskās rotaļas. Kvalifikācijas darba apjoms: 54. lpp, 2. attēls, 5. tabulas, 4. pielikumi un 45. literatūras avoti The qualification work is based on the topic: Vocabulary development using didactic games for 3-4 year old children. Author of the qualification work: Olesja Drozda The purpose of the study: Theoretically justify and develop a complex of play activities, the purpose of which is to enrich the vocabulary of preschool and middle age children. Research hypothesis: promoting vocabulary development at preschool age will be more successful if didactic games are used on a daily basis. Preschool age is the period when the child actively learns language, builds vocabulary, and develops all aspects of speech. The reason for developing children's speech is the need to communicate with the people around them, and for the speech to be understandable and interesting to others, the need to expand the vocabulary develops. Children should lead it through various games, developed methodical tips for leading games, so that children become interested in successful vocabulary activation. Vocabulary development shows that pedagogical work should be purposeful and logically based, pedagogical observations are used and the child's own desire to learn to speak correctly. The qualification work is divided into two parts: 1. Research and analysis of psychological, scientific and pedagogical literature; 2. Empirical research methods: observation, diagnosis, obtained analysis, cooperation with parents, conclusions about the acquired experience during the research. Empirical study was conducted, the implementation involved 10 children aged 3 to 4 years. The results of the experimental work - the current level of children's vocabulary development for preschool age is determined. Certain indicators and levels of vocabulary development of preschool children (high, medium, low). Diagnostic tools are provided and customized. The presented results are found in the research phase. The results of the research confirm the hypothesis that the promotion of vocabulary development at preschool age will be more successful if didactic games are used on a daily basis. The game reflects and develops the skills and knowledge acquired in kindergarten, the rules of behavior that are taught to children in everyday life are fixed. Key words: Key words: vocabulary, speech, dictionary, preschool age, didactic games. Scope of qualification work: 54 pages, 2 pictures, 5 tables, 4 annexes, 45 literature sources