• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Folklora 5 – 6 gadus vecu bērnu runas attīstības veicināšanai

Thumbnail
View/Open
299-90772-Lazdane_Inga_il17020.pdf (970.8Kb)
Author
Lazdāne, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba tēma: “Folklora 5 – 6 gadus vecu bērnu runas attīstības veicināšanai.” Darba mērķis: teorētiski un praktiski izzināt folkloras satura un metodikas izmantošanu 5 – 6 gadus vecu bērnu runas sekmēšanai. Darba teorētiskajā daļā autore raksturoja psiholoģiskās, pedagoģiskās un metodiskās literatūru par pētāmo problēmu. Tika veikta latviešu un ārzemju pedagogu, un psihologu teorētisko atziņu atlase. Empīriskajā daļā tika analizēta izmēģinājuma darbība ar bērniem. Tika organizēta rotaļnodarbība bērniem, iekļaujot folkloras materiālu runas sekmēšanai. Pētījumā iegūtie rezultāti - apkopoti. Dati tika analizēti, attēloti diagrammās. Ir veikti secinājumi un izveidoti priekšlikumi. Kvalifikācijas darba apjoms ir 37 lpp., ietver 3 tabulas, 6 attēlus, 27 izmantotos literatūras avotus. Atslēgas vārdi – bērns, folklora, aktivitāte, runa, attīstība. Pētījuma objekts: pedagoģiskais process pirmsskolā. Pētījuma priekšmets: folkloras saturs un metodika 5-6 gadīgu bērnu runas veicināšanai. Pētījuma jautājums: kā izmantot folkloru, lai sekmētu bērna runas attīstību? Darba uzdevumi: 1. Analizēt pedagogu un psihologu atziņas par 5 – 6 gadus vecu bērnu runas attīstības īpatnībām. 2. Apkopot teorētiskās atziņas par folkloras saturu un metodiku bērnu runas sekmēšanā pirmsskolā 3. Raksturot rotaļdarbības organizēšanas iespējas, iekļaujot folkloras elementus. 4. Veikt empīrisku pētījumu, pārbaudīt teorijā gūtās atziņas praksē. 5. Apkopot un analizēt iegūtos rezultātus un izstrādāt ieteikumus. Pētījumā izmantotās metodes:  Teorētiskā: pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras analīze.  Empīriskās: bērnu patstāvīgās darbības vērojums. 3 Pētījuma bāze : x pirmsskolas izglītības iestādes 10 bērni – vecumā no 5 līdz 6 gadiem, pedagogi.
 
Topic of the qualification paper: Folklore for Facilitation of Speech Development in 5–6-year-old Children. Research aim: Theoretical and practical study of the use of folklore content and methods for promoting speech in 5–6-year-old children. In the theoretical part of the thesis, the author applied analysis of psychological, pedagogical and methodological literature on the research topic. The author researched the theoretical findings of Latvian and foreign teachers and psychologists. The second part deals with analysis of the author’s pedagogical activity with children. The results obtained in the research were summarized using mathematical methods. The data were analysed and presented in diagrams. Conclusions have been drawn and proposals developed. The hypothesis put forward by the author has been confirmed. The volume of the qualification paper thesis is 37 pages, it includes 3 tables, 6 figures, used 27 literature sources. Keywords: folklore, speech, children, development, activities. Research object: Pedagogical process in preschool. Research subject: Folklore content and methods for promoting speech in 5–6-year-old children. Research question: How can folklore be used for promoting child speech development? Research objectives: 6. Analyse conclusions of pedagogues and psychologists on speech development features in 5–6-year -old children. 7. Summarise theoretical conclusions on folklore content and methods for promoting child speech in preschool. 8. Describe the possibilities for organising play activities which include folklore elements. 9. Perform empirical research and test theoretical conclusions in practice. 10. Summarise and analyse the results obtained and design recommendations. Research methods used:  Theoretical: Analysis of pedagogical and psychological literature. 5  Empirical: Observation of children’s independent activity. Research basis: 10 children from preschool X aged 5 to 6 years, pedagogues.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/61338
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV