• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etnobotānika 5-6 gadīga bērna kultūras izpratnes sekmēšanai pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-90846-Simanova_Andra_ml90094.pdf (998.9Kb)
Author
Simanova, Andra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba teorētiskajā daļā tiek analizēti tradicionālo un lokālo ekoloģisko zināšanu un etnobotānikas jēdzieni, to mijsakarības ar kultūras izpratni, Tiek sniegts 5-6 gadīgu bērnu psiholoģiskais un fiziskais raksturojums pētāmās problēmas aspektā, raksturojot etnobotānikas zināšanu apguves īpatnības bērna vecumā tradicionālajās kultūrās un mūsdienās. Analizēti pieejamie etnobotānikas zināšanu avoti, to skaitā – mūsdienu lauka pētījumi un to izmantošanas iespējas pirmsskolas mācību procesā, akcentējot divas savvaļas augu sugas. Darba praktiskajā daļā, pamatojoties uz apgūto teoriju, veikts empīrisks pētījums par etnobotānikas zināšanu izmantošanu bērnu kultūras izpratnes sekmēšanai. Pētījuma rezultātā konstatēts, ka ir uzlabojusies bērnu izpratne par mācību procesā iekļautajiem augiem un to pielietojumu tradicionālajā kultūrā, tādējādi veicinot kultūras izpratni.
 
The theoretical part of the work analyzes the concepts of traditional and local ecological knowledge and ethnobotany, their interrelationships with cultural understanding. The psychological and physical characteristics of 5-6-year-old children are presented in the aspect of the researched problem, characterizing the peculiarities of acquiring knowledge of the ethnobotany at a child's age in traditional cultures and nowadays. The available sources of the ethnobotanical knowledge are analyzed, including modern field studies and the possibilities of their use in the preschool learning process, emphasizing two wild plant species. In the practical part of the work, based on the learned theory, an empirical study was conducted on the use of the traditional ecological knowledge to promote children's cultural understanding. As a result of the research, it was found that the children's understanding of the plants and their use in traditional culture has improved, thus promoting cultural understanding.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/61345
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV