• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu saskarsmes prasmju veidošana radošajās rotaļās

Thumbnail
View/Open
299-90864-Ozolina_Ieva_io17008.pdf (1.214Mb)
Author
Ozoliņa, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Poiša, Mārīte
Date
2022
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir: ”Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu saskarsmes prasmju veidošana radošajās rotaļās”. Pētījuma mērķis ir: analizēt teorētiskās atziņas un pētīt saskarsmes sekmēšanu vidējā pirmsskolas vecuma bērniem radošajās rotaļās. Darbu veido divas daļas, no kurām pirmā ir teorētiskā un otrā praktiskā. Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta literatūra par saskarsmi, saskarsmes prasmju veidošanos 4-5 gadus veciem bērniem un radošajām rotaļām saskarsmes sekmēšanai. Darba otro daļu veido praktiskais pētījums par vidējās pirmsskolas vecuma bērnu saskarsmes sekmēšanu radošajās rotaļās, kas sastāvēja no 4 posmiem – bērnu novērošanas un prasmju novērtēšanas pirms pedagoģiskā eksperimenta, praktiskais darbs ar bērniem un atkārtota novērošana un bērnu prasmju novērtēšanas. Pētījumā tika veikta pedagogu aptaujas. Pētījumā piedalījās 16 bērni, no kuriem astoņi piedalījās pedagoģiskajā eksperimentā, tiekot iesaistīti rotaļās un radošajās rotaļās, ar mērķi sekmēt bērnu saskarsmes prasmes – saskarsmi ar pieaugušajiem, iesaisti rotaļās, māku dalīties ar rotaļlietām un pozitīvu savstarpējo attiecību veidošanu ar vienaudžiem. Aptaujas anketās pedagogi pauda savu viedokli un pieredzi par rotaļnodarbībām un radošo rotaļnodarbību iekļaušanu ikdienā darbā ar bērniem un to nepietiekamību. Pētījuma rezultātā tika nodrošināts radošo rotaļu cikls 4 nedēļu garumā, pierādot, ka iesaistoties radošajās rotaļās, bērnu saskarsmes prasmes tiek veiksmīgāk sekmētas. Atslēgas vārdi: radošās rotaļas, saskarsme, saskarsmes prasmes, pirmsskolas vecuma bērni. Bakalaura darba apjoms ir 70 lpp., tas ietver 18 attēlus, 5 tabulas, 2 pielikumus un 88 literatūras avotus.
 
The topic of the bachelor's paper is: "Building communication skills of middle preschool children in creative games". The aim of the study is: to analyse theoretical knowledge and to study the promotion of communication in creative games for children of middle preschool age. The paper consists of two parts, the first one is theoretical and the second is practical. The theoretical part of the paper analyses the literature on communication, the development of communication skills for 4-5-year-old children and creative games for promoting communication. The second part of the paper consists of a practical study on promoting the interaction of middle preschool children in creative play, which consisted of 4 stages - observation of children and assessment of skills before the pedagogical experiment, practical work with children and repeated observation and assessment of children's skills. A survey of pedagogues was conducted in the study. 16 children participated in the study, eight of whom participated in the pedagogical experiment, being involved in games and creative games, with the aim of promoting children's communication skills - communication with adults, involvement in games, the ability to share toys and building positive mutual relations with peers. In the survey questionnaires, educators expressed their opinion and experience about play lessons and the inclusion of creative play lessons in everyday work with children and their inadequacy. As a result of the research, a cycle of creative games was provided for 4 weeks, proving that by engaging in creative games, children's communication skills are more successfully promoted. Key words: creative play, communication, communication skills, preschool children. The bachelor paper consists of 70 pages, it includes 18 pictures, 5 tables, 2 appendixes and 88 sources of literature.  
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/61354
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV