Lasītprasmes sekmēšanas iespējas latviešu valodas stundā 3.klasē
Author
Gruznova, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Darba tēma: Lasītprasmes sekmēšanas iespējas latviešu valodas stundā 3. klasē Darba autore: Inese Gruznova Darba vadītāja: Dr.paed., asociētā profesore, Gunta Siliņa-Jasjukeviča Pētījuma mērķis: Pētīt pedagoģiskās iespējas skolēnu lasītprasmes sekmēšanai 3. klasē. Darba aktualitāte: IEA PIRLS dažādu gadu iegūtie dati rāda, ka skolēnu lasītprasmes līmenis ar katru gadu pazeminās. Pedagoģiskajā praksē novērojams zems skolēnu lasītprasmes līmenis. Lai izpētītu, kā situāciju varētu uzlabot, tika veikts pētījums. Pētījuma jautājums - kā izvēlēties mācību saturu un metodiku, lai veicinātu 3.klases skolēnu lasītprasmes attīstību? Bakalaura darba teorētiskajā daļā analizēta zinātniski metodiskā literatūra par lasītprasmi: skaidrots lasītprasmes jēdziens, raksturots lasītprasmi attīstošs mācību saturs un metodika, noteikti kritēriji lasītprasmes vērtēšanai 3.klasē, apkopoti dažādi lasītprasmes veicinoši uzdevumi. Darba empīriskajā daļā, izmantojot interviju, pedagoģisko novērojumu un pedagoģisko izmēģinājuma darbību, tiek pētīta skolēnu lasītprasme pirms pētījuma un pētījuma beigās, sagatavota un izmēģināta lasītprasmi veicinoša izmēģinājuma programma. Pētījumā secināts, ka, ieinteresējot skolēnus lasīt un pielietojot lasītprasmes sekmēšanai atbilstošus metodiskos paņēmienus, tiek panākta skolēnu pozitīvā lasītprasmes dinamika. Darba struktūra: Darbā ietilpst 2 nodaļas, 8 tabulas, 14. pielikumi, 1.attēls, 7.diagrammas un 55 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: lasītprasme, latviešu valoda, 3.klase. Research Topic: Possibilities of enhancing literacy in Latvian lessons in 3rd grade Research author: Inese Gruznova Suprevisor: Dr.paed., associate professor, Gunta Siliņa-Jasjukeviča Aim of the Research: To research the pedagogical possibilities for enhancing pupil literacy in 3rd grade. Topicality of the Research: Data by IEA PIRLS in various years show that the level of pupil literacy is lowering by each year. An insufficient level of oral speech is observed in the teaching practice. In order to study, how the situation could be improved, research was carried out. Research question – how to choose the study curriculum and methodology, to enhance the development of 3rd grade pupil literacy? In the Theoretical part of the Bachelor Paper an analysis of scientific methodological literature on literacy was carried out. The term literacy was researched, described its content and methodology, set out criteria for evaluating literacy in 3rd grade, compiled different exercises for facilitating literacy. In the Empirical part of the Bachelor Paper, by using interview, pedagogical observation and pedagogical experimental methods, pupil literacy before the research and after is studied, an experimental programme for enhancing literacy is prepared and tested. The research results show that, by rousing interest in reading and using appropriate methods for enhancing literacy, positive dynamics of literacy is achieved. The structure of the Research: 2 chapters, 8 tables, 14 appendices, 1 figure, 7 diagrams and 55 literature sources. Keywords: literacy, Latvian language, 3rd grade.