Show simple item record

dc.contributor.advisorTauriņa, Agrita
dc.contributor.authorAleksejeva, Violeta
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-12-10T02:02:02Z
dc.date.available2022-12-10T02:02:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.other90870
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/61453
dc.description.abstractDarba autors: Violeta Aleksejeva. Bakalaura darba nosaukums- 4-5 gadus vecu bērnu dialogrunas pilnveide lomu rotaļās. Bakalaura darba mērķis- Izpētīt 4-5 gadus vecu bērnu dialogrunas attīstību lomu rotaļās. Pētījuma uzdevumi 1.Analizēt pedagoģiskās zinātniskās literatūras avotus par valodas, runas un dialogrunas attīstību. 2.Raksturot dialogrunas veidošanās pedagoģiskus nosacījumus 4-5 gadus veciem bērniem. 3.Analizēt pedagoģiski zinātnisko literatūru un avotus par 4-5 gadus vecu bērnu dialogrunas sekmēšanu lomu rotaļās. Darbs sastāv no divām nodaļām ( teorētiskas un empīriskas) un 6 apakšnodaļām. Teorētiskajā nodaļā ir analizētas, salīdzinātas latviešu un ārzemju zinātnieku, psihologu, pedagogu atziņas par runas, valodas un dialogrunas jēdziena būtību un dialogrunas veidošanas nosacījumiem. Izvērtēta ģimenes un vides loma bērnu runas attīstībā un pedagoģiskie priekšnosacījumi dialogrunas veicināšanai. Analizētas 4-5 gadus vecu bērnu attīstības likumsakarības, kā arī sadarbības, pašvadītās mācīšanās caurviju prasmes īstenošanas nozīme un lomu rotaļu izmantošanas iespējas 4-5 gadīgiem bērniem. Empīriskajā nodaļā ir veikts empīriskais pētījums, kā sekmējot pašvadītās mācīšanas un sadarbības prasmes tiek patstāvīgi pilnveidota rotaļu vide un izspēlētas lomu rotaļas. Bērni tiek iesaistīti vides izvērtēšanas un pilnveidošanas procesā, aicināti iesaistīties lomu rotaļās un veidot dialogus. Lai pārbaudītu hipotēzi, tika veikta izmēģinājumdarbība un tika pamatots, ka bērnu aktīva iesaiste lomu rotaļās veicina bērnu sadarbības un dialogrunas prasmi. Dialogrunas attīstības izvērtējums tiek veikts pētījuma sākumā un beigās. Rezultāti tiek analizēti, apkopoti un pamatoti. Dialogruna tiek izvērtēta pēc noteiktiem kritērijiem un rādītājiem, balstoties uz sasniedzamo rezultātu apguves līmeņiem atbilstīgi Skola 2030 metodisko materiālu valodas mācību jomai un I. Stangaines izstrādātajiem dialogrunas pētīšanas kritērijiem. Analizējot pirmsskolas mācību programmu, vislielākā uzmanība tiek pievērsta valodas mācību jomas 2.posmam, kas ir no 3- 5 gadiem, bet apguves līmeņu apraksti pielāgoti pētījumā iekļauto bērnu vecuma posmam no 4-5 gadiem. Empīriskā pētījuma rezultāti liecina, ka iesaistot bērnus pašvadītā mācīšanā un lomu rotaļās ir iespējams uzlabot dialogrunu un sadarbības prasmi, par ko liecina pētījuma beigās iegūtie rezultāti. Darba apjoms: Darbs sastāv no 77 lapaspusēm, 2 tabulām, 14 attēliem, 3 pielikumiem un 59 literatūras un informācijas avotiem.
dc.description.abstractAuthor: Violeta Aleksejeva. Title of bachelor thesis - Dialogue speech improvement of children aged 4-5 years through role-play games. The aim of the bachelor thesis - To study the dialogue speech development of 4–5-year-old children in role-play games. Research tasks: 1.Analyze pedagogical scientific literature sources about the development of language, speech, and dialogue. 2.Describe the pedagogical conditions for dialogue speech formation for 4–5-year-old children. 3.Analyze the pedagogical and scientific literature and sources of dialogue speech improvement of 4-5-year-old children in role-playing. The thesis consists of two chapters (theoretical and empirical) and 6 subdivisions. In this thesis theoretical part analyzes and compares the knowledge and theories of local Latvian and foreign scientists, psychologists, and pedagogues about the nature of the concept of speech, language and dialogue speech and the conditions for creating dialogue speech. The role of the family and the environment in the development of children's speech and the pedagogical prerequisites for the promotion of dialogue have been evaluated. Similarly, the regularities of the development of 4–5-year-old children, as well as the importance of implementing the skills of cooperation and self-directed learning and the possibilities of using role-playing for 4–5-year-old children have been analyzed. In the empirical part, research is conducted by promoting self-directed teaching and cooperation skills, the play environment is improved independently, and role plays are played. Children are engaged in the process of evaluating and improving the environment, and they are invited to participate in role plays and create dialogues. In order to assess the hypothesis, a test activity was carried out and it was proved that children's active involvement in role-playing promotes children's cooperation and dialogue skills. The evaluation of dialogue speech development is conducted at the beginning and at the end of the study. The results are analyzed, summarized, and justified. Dialogue speech is evaluated according to certain criteria and indicators, based on the learning levels of the achievable results in accordance with the language learning area of the School 2030 methodical materials and the dialogue research criteria developed by I. Stangaine. When analyzing the preschool study program, the greatest attention is paid to the second stage of the language learning field, which is 3-5-year -old children, while the descriptions of the learning levels are adapted to the age and stage of the children included in the study from 4-5-year-old. The results of the empirical study show that by involving children in self-directed learning and role-playing may improve dialogue speech and cooperation skills. The evidence of these results is obtained at the end of the study. Structure of the work: Bachelor’s thesis, 77 pages, 2 tables, 14 figures, 3 annexes, 59 references.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectSkolas pedagoģija
dc.subjectruna
dc.subjectvaloda
dc.subjectdialogs
dc.subjectdialogruna
dc.subjectvide
dc.title4-5 gadus vecu bērnu dialogrunas pilnveide lomu rotaļās
dc.title.alternativeDialogue speech improvement of children aged 4-5 years through role-play games
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record