Vidējā pirmsskolas vecumposma bērnu runas attīstība rokdarbos
Author
Zīraka, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Lāce, Ingūna
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Šī bakalaura darba mērķis ir apkopot un analizēt informāciju no dažādu autoru teorijām par bērnu runas attīstību saistībā ar rokdarbiem pirmsskolas vidējā vecumposmā un pētīt, kā tā atspoguļojas praksē, strādājot ar bērniem. Darba autore ir Latvijas Universitātes profesionālās bakalaura studiju programmas “Pirmsskolas un sākumskolas skolotājs” studente Līga Zīraka. Darba zinātniskā vadītāja ir Latvijas Universitātes docente Dr. paed. Ingūna Lāce. Darba nosaukums: Vidējā pirmsskolas vecumposma bērnu runas attīstība rokdarbos. Teorētiskajā daļā tika apkopoti un analizēti gan latviešu, gan ārzemju literatūras avoti, kopā – 34. Tika apskatīti tādu autoru darbi kā I. Hadaņonokas, L. Hadaņonokas, I. Miltiņas, A. Bāras, A. Irbes, S. Lindenbergas, D. Mednes, A. Šponas, I. Šternfeldes un citu autoru teorētiskās atziņas par pirmsskolas vidējā vecumposma runas attīstību sasaistē ar rokdarbiem un sīko motoriku. Izvirzīti kritēriji par runas attīstības sasniedzamo rezultātu vidējā pirmsskolas vecumposmā un secināts, ka runas attīstība un valoda ir vairāku kompleksu darbību rezultāts, bērna runas aparāta attīstība un mijiedarbojoties komunikācijai, sīkās motorikas spēju attīstīšanai, sociālajai videi un apkārtējai sabiedrībai. Empīriskajā daļā tika izstrādāta anketa pirmsskolas pedagogiem un tika veikts pedagoģiskais vērojums divos posmos. Analizēti iegūtie dati no anketām un pedagoģiskā vērojuma. Pēc darba izstrādes veikti secinājumi un izvirzīti priekšlikumi, kā veicināt runas attīstību, izmantojot rokdarbu nodarbības. Darbs sastāv no 54 lapaspusēm, kurās ietilpst teorētisko avotu analīze 22 lpp., empīriskā pētījumu daļa 25 lpp. un pielikumi 3 lpp. The aim of this thesis is to collect and analyze theories from various authors' about the speech development in preschool children and its’ connection with handicrafts and to study how this is reflected in children's practice when working with. The author of the paper is Līga Zīraka, a student of the professional bachelor's study program "Preschool and primary school teacher" of the University of Latvia. The scientific supervisor of the work is docent of the University of Latvia Dr. paed. Ingūna Lāce. The title: Speech development of preschool children (aged 3-5) in handicrafts. In the theoretical part, both Latvian and foreign literary sources were collected and analyzed, a total of 34. The work of authors such as I. Hadanonoka, L. Hadanonoka, I. Miltina, A. Bara, A. Irbe, S. Lindenberga, D. Medne, A. Spona, I. Sternfelde and others on the connection between speech development, handicrafts and fine motor skills were reviewed. The criteria for the achievable result of speech development at the preschool stage were set and it was concluded that speech and language development is the result of the interaction of several complex activities, communication, development of fine motor skills, the social environment and the surrounding society. In the empirical part, a questionnaire was developed for preschool teachers and a two-part pedagogical observation was carried out. The data obtained from the questionnaire and pedagogical observation was analyzed. In the end, conclusions were drawn and suggestions were proposed on how to promote speech development using handicraft lessons. The work consists of 54 pages, which includes the analysis of theoretical sources on 22 pages, empirical studies on 25 pages and appendices – 3 pages.