Pašapziņas veidošanās pirmsskolas vecuma bērniem
Autor
Mūze, Elīza
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Datum
2022Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba autora vārds ir Elīza Mūze. Bakalaura darbs izstrādāts par tēmu “Pašapziņas veidošanās pirmsskolas vecuma bērniem”. Darba autore šo pētījumu veica, jo vēlējās izzināt, kas ietekmē bērna pašapziņu un kā to uzlabot. Pētījuma mērķis ir noteikt vai kustību rotaļas ietekmēs bērnu pašapziņas līmeņa paaugstināšanu. Pašapziņa ir svarīga katra cilvēka dzīvē. Tas ir psiholoģisks priekšstats par to, kā mēs redzam sevi, tas ir patiess un objektīvs. Lielākai daļai no mums nav zināšanu par sevi, mēs nespējam atdzīt savas stiprās un vājās puses, nepieņemam sevi, un mums nav ne mazākās sajēgas par, to, ko mēs un citi domā par mums. Pašapziņas attīstības trūkums var kaitēt cilvēka dzīvei un karjerai, ja tā trūkst, tad cilvēks var justies nejūtīgs, satraukts vai dusmīgs, un viss dzīvē kļūst grūtāk, tanī skaita arī saskarsme ar cilvēkiem. Pētījums sastāv no 2 daļām - teorētiskās un praktiskās daļas. Teorētiskā daļā tiek aprakstīts, kas ir pašapziņas būtība, attīstība pirmsskolas vecuma bērniem, rotaļu loma pašapziņā un ģimenes loma pašapziņas veicināšanā. Tika pētīti dažādu pedagogu, psihologu un citas zinātnes pārstāvju veiktie pētījumi par bērnu pašapziņas attīstību un tās sekmēšanu. Pētījuma praktiskā daļā ir aprakstīts metodoloģiskais pamats un pētījuma norises apraksts – bērnu vērošana un raksturojums, aptauja, rezultātu salīdzināšanas un analizēšana. Pētījums tika balstīts uz pirmsskolas 4-6 gadu vecu bērnu attīstības gaitas izzināšanas. Šajā daļā darba autore vēroja dažādu rotaļu ietekmi uz bērnu pašapziņas attīstību konkrētā vecuma posmā, līdz ar to tika piemeklēta literatūra atbilstoši vecuma posmam. Tāpat pētījuma praktiskajā daļā tika aprakstīts pētījuma metodoloģiskais pamats, bērnu raksturojums un attīstības līmenis pētījuma sākumā un beigās, rezultātu salīdzināšana un rezultātu analīze. Apkopojot pētījuma rezultātus varēja secināt, ka rotaļas ietekmē bērna pašapziņas attīstību. Pedagoģiskais darbs veda pie novērojama progresa, bērniem ir uzlabojies pašapziņas līmenis. Viņi ir kļuvuši draudzīgāki, pozitīvāki un vēlas iesaistīties fiziskajās aktivitātēs. Tāpat ir novērojama bērnu iniciatīva pašiem uzsākt dažādas rotaļas, kurās iesaistās lielākā grupas daļa. The author's name is Elīza Mūze. The bachelor's thesis was developed on the topic "Formation of self-awareness for preschool children". The author of the paper conducted this study because she wanted to find out what affects a child's self-awareness and how to improve it. The aim of the study is to determine whether movement games will influence the increase of children's self-awareness. Self-confidence is important in everyone's life. It is a psychological representation of how we see ourselves, it is true and objective. Research shows most of us have no self-knowledge, we cannot recognize our strengths and weaknesses, we do not accept ourselves, and we have no idea what we and others think of us. Lack of self-awareness development can harm a person's life and career, if it is missing a person can feel insensitive, anxious, or angry, and everything in life becomes more difficult, including contact with people. The research consists of 2 parts - theoretical and practical part. The theoretical part describes the nature of self-awareness, its development in preschool children, the role of play in self-awareness and the role of the family in promoting self-awareness. Research conducted by various pedagogues, psychologists, and representatives of other sciences on the development of children's self-confidence and its promotion was studied. The practical part of the study describes the methodological basis and the description of the research process - observation and characterization of children, survey, comparison, and analysis of results. The research was based on finding out the progress of development of preschool children ages 4-6. In this part of the work, the author observed the influence of various games on the development of children's self-confidence at a specific age, therefore literature was searched accordingly. Also, in the practical part of the study, the methodological basis of the study, children's characteristics, and level of development at the beginning and end of the study, comparison of results and analysis of results were described. Summarizing the results of the study, it was concluded that play affects the development of a child's self-awareness. Pedagogical work led to noticeable progress; children's level of self-awareness has improved. They have become friendlier, more positive and want to engage in physical activities. It is also possible to observe the children's initiative to start various games themselves, in which the majority of the group participates.