Vizuālā māksla jaunākā vecuma bērnu adaptācijai pirmsskolā
Author
Strazda, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Anita Strazda. Bakalaura darba tēma: “Vizuālā māksla jaunākā vecuma bērnu adaptācijai pirmsskolā”. Bakalaura darba mērķis: Teorētiski noskaidrot un empīriski pārbaudīt kā vizuālajā mākslā pirmsskolā veicināma jaunākā vecuma bērnu adaptācija. Bakalaura darbs sastāv no 3 daļām: 1.nodaļā tiek apskatīti un apkopoti latviešu un ārzemju speciālistu viedokļi par adaptācijas jēdzienu un būtiskākajām iezīmēm jaunākā vecuma bērniem. Ciešāk aplūkotas arī bērnu attīstības īpatnības 1.5 līdz 3 gadu vecumam. Bakalaura darba 2. nodaļā apskatīts vizuālās mākslas mācību saturs un pedagoģiskās darbības. Tās apkopotas metodisko ieteikumu un ideju katalogā, kas arī izmantots darbā ar bērniem empīriskā pētījuma laikā. Empīriskā pētījuma norise aprakstīta un analizēta 3. nodaļā. Pētījumā novēroti 10 bērni, kas uzsākot pirmsskolas apmeklējumu, tiek izvērtēti pēc teorētiskajā daļā veidotās tabulas: pirmsskolas apmeklējuma pirmajā dienā, pēc 1 nedēļas un pēc 1 mēneša, lai noskaidrotu vai izmantojot vizuālo mākslu, tiek veicināta adaptācija. 3. nodaļā arī apkopotas 6 intervijas ar pedagogiem, kas palīdz izvērtēt atšķirīgus viedokļus. Pētījumā iegūtie un apkopotie dati apstiprina darbā uzstādīto mērķi un izvirzīto hipotēzi. Atslēgas vārdi: adaptācija, vizuālā māksla, pirmsskola, jaunākā vecuma bērni. Bakalaura darba struktūra: 79 lapas; 19 attēli; 7 tabulas; 31 literatūras avoti: 18 - latviešu valodā, 8 – angļu valodā, 1 – krievu valodā, 4 – spāņu valodā un 11 pielikumi. Author of the work: Anita Strazda. Bachelor job theme: “Visual art for younger children’s adaptation in preschool”. The aim of the bachelor's thesis: Explore theoretically and test empirically how visual art contribute to the adaptation of younger children to preschool. The bachelor thesis consists 3 parts: Chapter 1 reviews and summarizes the opinions of Latvian and foreign specialists related to the concept of adaptation and the most important features for children of the youngest age. Peculiarities of children's development from age 1.5 to 3 years are also considered more closely. The 2nd chapter of the bachelor's thesis reviews the teaching content and pedagogical activities of visual art. They are collected in a catalog of methodological recommendations and ideas, which were also used in work with children during empirical research. The progress of the empirical research is described and analyzed in chapter 3. The study observed 10 children who are evaluated, upon starting preschool attendance, according to the table created in the theoretical part: on the first day of preschool attendance, after 1 week and after 1 month, in order to find out whether adaptation is promoted through the use of visual art. Chapter 3 also summarizes 6 interviews with educators, which help to evaluate different opinions. The data obtained and collected in the study confirm the goal set in the work and the hypothesis put forward. Key words: adaptation, visual art, preschool, children of the youngest age. Structure of bachelor thesis: 79 pages; 19 images; 7 tables; 31 literary sources: 18 - in Latvian, 8 - in English, 1 - in Russian, 4 - in Spanish and 11 attachments.