Literārie darbi vecākā pirmsskolas vecuma bērnu emocionālās atsaucības sekmēšanai
Author
Bērziņa, Lana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba autors – Lana Bērziņa. Bakalaura darba temats – literārie darbi vecākā pirmsskolas vecuma bērnu emocionālās atsaucības sekmēšanai. Pētījuma mērķis - pētīt vecākā pirmskolas vecuma bērnu emocionālās atsaucības veidošanos literāro darbu ietekmē. Bakalaura darba pētījums sastāv no divām daļām - teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā – analizēta un apkopota pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par emocijām, sniegts emociju vispārīgs raksturojums, analizēta pirmsskolas vecuma bērnu emocionālā atsaucība. Sniegts vecākā pirmsskolas vecuma bērnu psiholoģiskais raksturojums un analizēta literāro darbu nozīme emocionālās atsaucības sekmēšanā. Empīriskajā daļā – aprakstīts empīriskais pētījums, kurā izmantotas vairākas empīriskās pētīšanas metodes, balstoties uz pedagoģijas un psiholoģijas autoru atziņām. Darbā atspoguļots praktiskais darbs ar bērniem, izmantojot literāros darbus emocionālās atsaucības veicināšanai. Izstrādāti emocionālas atsaucības vērtēšanas kritēriji, iegūtie rezultāti ir analizēti, apkopoti un atspoguļoti tabulās un diagrammās, un izdarīti secinājumi. Pētījuma gaitā apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ka literārie darbi sekmē bērnu emocionālās atsaucības veidošanos ja: •tie tiek atlasīti atbilstoši bērnu vēlmēm, interesēm, konkrētai situācijai; •tie tiek mērķtiecīgi pārrunāti; •tiek radīta droša emocionāla vide. Bakalaura darbs sastāv no ievada, divām nodaļām, darbā iekļauti 16 attēli, 4 tabulas, 2 diagrammas, ieteikumi, secinājumi, 7 pielikumi, 42 literatūras un informācijas avoti. Bakalaura darba apjoms – 62 lpp. Atslēgas vārdi – vecākais pirmsskolas vecums, emocionālā atsaucība, emocijas, literārie darbi. The author of the bachelor’s thesis — Lana Bērziņa. The topic of the bachelor's thesis is — literary works for the development of emotional responsiveness of older preschool children. The purpose of the research is — to study the formation of emotional responsiveness of older preschool children under the influence of literary works. The research of the bachelor’s thesis consists of two parts — a theoretical and empirical one. In the theoretical part, the pedagogical and psychological literature on emotions is analysed and summarised, a general description of emotions is given, and the emotional responsiveness of preschool children is analysed. The psychological characteristics of older preschool children is described and the importance of literary works in promoting emotional responsiveness is examined. In the empirical part, the empirical study is described, in which various empirical research methods, based on the authors’ findings in pedagogy and psychology, are used. Practical work with children using literary works to promote emotional responsiveness is considered in the study. Evaluation criteria for emotional responsiveness were developed, the obtained results were analysed, summarised and reflected in tables and diagrams, and conclusions were drawn. During the research, the proposed hypothesis was confirmed - literary works contribute to the development of children's emotional responsiveness if: •they are selected according to children's wishes, interests and specific situation; •they are discussed purposefully; •a safe emotional environment is created. The bachelor’s thesis consists of an introduction and 2 chapters. It contains 16 pictures, 4 tables, recommendations, conclusions, 7 appendices and 42 sources of literature and information. The length of the bachelor’s thesis is 62 pages. Keywords — older preschool age, emotional responsiveness, emotions, literary works.