Skolēnu dalīšanas prasmju jēgpilnas apguves veicināšana matemātikas mācībā 6.klasē
Author
Jansons, Krišs
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Lāce, Ingūna
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs veltīts mūsdienās aktuālai tēmai – skolēnu dalīšanas prasmju jēgpilnu apguves veicināšana matemātikas mācībā 6.klasē. Bakalaura darba mērķis ir izzināt 6. klases skolēnu jēgpilnu dalīšanas prasmju pilnveidi matemātikas nodarbībās, kā arī apkopot ieteikumus sadzīvisku problēmu, kur jāpielieto dalīšanas prasmes, uzdevumu pielietošanu jēgpilnu dalīšanas prasmju apgūšanā. Lai sasniegtu bakalaura darba mērķi, tika analizēta pedagoģiski un psiholoģiskā literatūru par dalīšanas prasmēm un attiecīgajiem algoritmiem, matemātikas mācības pamatnostādnēm sākumskolā un skolēnu psihiskās attīstības likumsakarībām, izzināta reālā situācija jēgpilnu uzdevumu izmantošanai matemātikas mācību dalīšanas prasmju satura apguvē 6.klasē, kā arī apkopti ieteikumi sadzīvisku problēmu uzdevumu izmantošanai matemātikas mācību dalīšanas prasmju jēgpilnu satura apguvei 6.klasē. Bakalaura darbs sastāv no divām nodaļām. Pirmajā nodaļā tiek analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par dalīšanas algoritmu būtību un matemātikas mācības pamatnostādnēm dalīšanas prasmju apgūšanā sākumskolā, savukārt otrajā nodaļā veikts un analizēts empīriskais pētījums par jēgpilnu uzdevumu, dalīšanas prasmju apguvē, pielietošanu matemātikas mācībā 6.klasē. Darba gaitā ir izpētīts, ka pielietojot sadzīvisku rakstura uzdevumus, apgūstot dalīšanas prasmju saturu, ir daudzveidīgas un, ka ar to palīdzību skolotājs attīsta skolēnos prasmi salīdzināt, analizēt, sintezēt, vispārināt, kā arī audzina skolēnos gribu un rosina pozitīvas emocijas. Matemātikas mācību stundās, kurās pielietoti dalīšanas uzdevumi, kuras satur sadzīvisku problēmu, ir vērojama lielāka skolēnu interese un izziņas aktivitāte matemātikas mācību satura apguvē, kā arī skolēniem radot spēju sintezēt jaunus sava veida uzdevumus. Šajā darbā ir apkopotas dažādas mācīšanā izmantojamās metodes, lai jēgpilni izskaidrotu dalīšanas algoritmu, pilnveidotu dalīšanu rakstos, palīdzētu apgūt to visu apgūt un izprast. Darbā minētās sākumskolai paredzētās metodes ir izpētītas un izanalizētas, kā arī sniegts secinājums. Bakalaura darba apjoms ir 84 lapas. Darbā ievietotas 3 tabulas, 25 attēli, 31 izmantotās literatūras avoti un 5 pielikumi. The bachelor's thesis is dedicated to a topic that is relevant today - promotion of students' meaningful acquisition of division skills in the teaching of mathematics in the 6th grade. The aim of the bachelor's thesis is to find out the meaningful improvement of division skills of 6th grade students in mathematics lessons, as well as to collect recommendations for domestic problems where division skills should be applied, the application of tasks in the acquisition of meaningful division skills. In order to achieve the goal of the bachelor's thesis, the pedagogical and psychological literature on division skills and the relevant algorithms, the guidelines for mathematics teaching in primary school and the regularities of the psychological development of students were analysed, the real situation for the use of meaningful tasks in learning the content of mathematics teaching division skills in the 6th grade was learned, as well as recommendations for domestic for the use of problem tasks for learning the meaningful content of mathematics learning sharing skills in the 6th grade. The bachelor thesis consists of two chapters. The first chapter analyses the pedagogical and psychological literature on the nature of division algorithms and the guidelines for teaching mathematics in the acquisition of division skills in primary school, while the second chapter conducts and analyses the empirical research on the application of meaningful tasks in the acquisition of division skills in the teaching of mathematics in the 6th grade. In the course of the work, it has been investigated that the content of sharing skills is diverse when applying domestic structure tasks, and that with their help, the teacher develops the ability to compare, analyse, synthesize, generalize in the students, as well as cultivates the will and stimulates positive emotions in the students. In mathematics lessons, in which division problems are applied, which contain a domestic problem, there is a greater interest and cognitive activity of students in learning the content of mathematics, as well as the ability of students to synthesize new types of problems. This work summarizes various methods used in teaching to meaningfully explain the division algorithm, improve division in articles, help you learn to learn and understand it all. The methods for primary school mentioned in the work have been researched and analysed, as well as a conclusion.