Tēlainās izteiksmes līdzekļu apguves iespējas literatūras stundās 7. klasē
Author
Vinslava, Evija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Evija Vinslava. Bakalaura darbs „Tēlainās izteiksmes līdzekļu apguves iespējas literatūras stundās 7. klasē”. Rīga: Latvijas Universitāte. 2022, 68 lapas. Bakalaura darba mērķis ir teorētiski un empīriski pētīt 7.klases skolēnu tēlainās izteiksmes līdzekļu apguves iespējas literatūras stundās 7.klasē. Bakalaura darba teorētiskajā daļā tiek skatīta bērnu vispārēja valodas attīstība, skolēnu valodas attīstība pamatizglītības vidējā posmā un pamatprasmju attīstības tendences mūsdienās. Ņemot vērā izvēlēto tematu, tiek noteikti un pētīti konkrēti biežāk lietotie tēlainās izteiksmes līdzekļi, skolēniem pieejamajos mācību līdzekļos, kā arī mācību saturs pētāmās problēmas kontekstā. Pamatojoties uz to tiek apkopoti paņēmieni, kā skolēniem saprotamā veidā radīt izpratni par tēlainās izteiksmes līdzekļu nozīmi valodā. Sākotnējā pētījuma ietvaros tiek pētīta 7. klases skolēnu rakstu valoda, precīzāk tēlainās izteiksmes līdzekļu lietojums tajos. Tālākā pētījuma gaitā tika izstrādātas tēlainās izteiksmes līdzekļus akcentējošas mācību stundas, kuras iespējami ietekmē skolēnu rakstu valodu. Lai to pārbaudītu, tika atkārtoti veikta to pašu skolēnu rakstu darbu analīze 8. klasē, kuras rezultāti atklāj, vai valodas stundās akcentētā tēlainās izteiksmes līdzekļu apguve maina skolēnu rakstu valodu. Empīriskā pētījuma gaitā gūtie rezultāti rāda, ka tēlainās izteiksmes līdzekļu lietojumu un izpratni rakstu darbos ir iespējams uzlabot, ja mācību darbā iekļauj dažādas metodes un paņēmienus, kas skolēnam ļauj iepazīt tēlainās izteiksmes līdzekļu nozīmi valodā. Bakalaura darba apjoms ir 68 lpp. Tajā ir ietverti 24 literatūras avoti un 16 interneta avoti. Darbā iekļauti 4 attēli un 17 tabulas. Bakalaura darbam pievienoti 5 pielikumi. Evija Vinslava. Bachelor paper „Possibilities of learning the means of figurative expressions in 7th grade literature classes”. Riga: University of Latvia. 2022, 68 pages. The aim of the bachelor paper is to research theoretically and empirically possibilities of learning the means of figurative expressions in 7th grade literature classes. Theoretical part of this bachelor paper consists of theory about children general language development, language development of students in the middle stage of primary education and the tendency of development of basic skills. Taking into consideration the chosen topic, a certain most frequently used figurative expressions, within student available learning materials, are determined and analyzed. As well as learning content in the context of the research problem is analyzed. Based on that, various student intelligible techniques have been compiled, in order to create comprehension about the meaning of figurative expressions in language. As part of the initial research, the 7th grade student written language has been researched, particularly the use of figurative expressions in them. In the course of further research a set of figurative expressions emphasizing lessons have been developed, in order to possibly affect the written language. In order to test it, a repeatedly performed analysis of the same 8th grade students written language has been made .The results reveals if the emphasized learning of figurative expressions in language lessons would change students written language In the course of the empirical study, the obtained results show, that it is possible to improve understanding and use of figurative expressions in written language by including various figurative expressions accentuating methods and techniques in the learning process. The volume of this bachelor paper is 68 pages. It contain 24 sources of literature and 16 internet sources. This paper includes 4 pictures and 17 charts. Bachelor paper has 5 attachments.