Show simple item record

dc.contributor.advisorBerķe, Anita
dc.contributor.authorKrastiņa, Madara
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-12-14T02:01:38Z
dc.date.available2022-12-14T02:01:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.other91060
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/61580
dc.description.abstractDiplomdarba izstrādes mērķis ir pētīt un analizēt pašvadītas mācīšanās iespējas āra nodarbībās pirmsskolas izglītības 2. posmā. Darba teorētiskajā daļā veikta literatūras analīze, pētot pašvadītas mācīšanās jēdziena raksturojumu un pašvadītu mācīšanos caurviju prasmju kontekstā. Tiek pētīts pirmsskolas 2. posma bērnu attīstības raksturojums un analizēta āra nodarbība kā metode, lai sekmētu pašvadītu mācīšanos. Darba praktiskajā daļā tiek novērots bērnu sākotnējais pašvadītas mācīšanās prasmju līmenis. Pēc āra nodarbību plānu izstrādes un realizēšanas salīdzināta atšķirība starp sākotnējo bērnu pašvadītas mācīšanās līmeni un bērnu pašvadītas mācīšanās prasmju līmeni pēc nodarbībām, nosakot progresa līmeni. Tiek analizētas āra nodarbības pēc izvirzītajiem kritērijiem un līmeņiem saistībā ar nodarbībā izvēlētajām metodēm un paņēmieniem. Atslēgvārdi: āra nodarbība, pašvadīta mācīšanās, pirmsskola, pirmsskolas izglītības 2. posms, prasmes.
dc.description.abstractThe aim of developing the diploma paper is to research and analyze self-regulated learning opportunities in outdoor lessons in the second stage of preschool education. In the theoretical part, there is a literature analysis, studying the characteristics of the concept of self-regulated learning and self-regulated learning in the context of transversal skills. There is analysed the developmental characteristics of children in the second stage of preschool and the outdoor lesson as a method to promote self-directed learning. In the practical part of the paper there is, based on the raised question “What are the possibilities of developing self-directed learning using outdoor lessons in the 2nd stage of preschool education?”, observed the initial level of children’s self-directed learning skills. After developing outdoor lesson plans and implementing them in practice there is compared the difference between the initial level of children’s self-directed learning and the level of children’s self-directed learning skills after completed lessons and determined the progress of the skill according to the set criteria. There are outdoor lessons analysed according to the set criteria and levels in connection with the methods and techniques chosen in the lesson. Keywords: outdoor lesson, self-regulated learning, preschool, the second stage of preschool education, skills.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectāra nodarbība
dc.subjectpašvadīta mācīšanās
dc.subjectpirmsskola
dc.subjectpirmsskolas izglītības 2. posms
dc.subjectprasmes
dc.titlePAŠVADĪTAS MĀCĪŠANĀS PRASMJU ATTĪSTĪŠANAS IESPĒJAS PIRMSSKOLAS IZGLĪTĪBAS 2. POSMĀ
dc.title.alternativeOPPORTUNITIES FOR THE DEVELOPMENT OF SELF-DIRECTED LEARNING SKILLS IN OUTDOOR CLASSES AT THE SECOND
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record