Nelabvēlīgi vides faktori kā stostīšanās cēlonis
Author
Belaja, Monika
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma: “Nelabvēlīgi vides faktori kā stostīšanās cēlonis”. Pētījuma mērķis: Izpētīt nelabvēlīgus vides faktorus kā stostīšanās cēloņus, pamatojoties uz aptaujātajiem datiem. Darbs izstrādāts ar mērķi izpētīt nelabvēlīgus vides faktorus, kas ietekmē stostīšanās rašanos. Uzzināt, kā nelabvēlīga vide veicina bērna stostīšanos. Darba autore izstrādāja savu darbu, pamatojoties uz teorētiskajām zināšanām, speciālās izglītības pedagogu un pedagogu logopēdu, ka arī vecāku un bērnu ar stostīšanos pieredzi. Lai apkopot šos datus, tika veikta anketēšana. Aptaujā piedalījās 23 respondenti, kuri deva nozīmīgas atziņas. Praktiskajā daļā aptauja pedagogiem un intervijas ar cilvēkiem, kuri auguši vai pašlaik aug nelabvēlīgaja vidē. Viņi stāsta un dalās ar savu pieredzi un apstiprina vai atspēko teoriju par doto tematu. Darba izstrādes laikā darba autore guva vērtīgas atziņas un secināja, ka vide var ietekmēt bērna psiholoģisko, fizisko un emocionālo stāvokli, kā pozitīvi, tā arī negatīvi. Darba mērķis bija noskaidrot, kā nelabvēlīgi vides faktori var ietekmēt bērna runu. Apkopojot vairāk informācijas par psiholoģisko vardarbību ģimenē, kas izraisa stostīšanos bērniem, darba autore secināja, ka ģimene var būt vislielākais nelabvēlīgu faktoru avots, kas padara stostīšanos reizēm sliktāku. Topic of the paper: “Adverse environmental factors as a cause of stuttering". Goal of research: To research adverse environmental factors as reasons for stuttering on the basis of survey data. The paper was elaborated in order to research adverse environmental factors that affect development of stuttering. To find out how adverse environment contributes to stuttering in children. The author elaborated her paper on the basis of theoretical knowledge, and experience of special education teachers and educational speech therapists, as well as parents and children who stutter. These data were collected in a survey. 23 respondents took part in the survey and gave important insights. The practical part involved survey of teachers and interviews with persons who have grown or are currently growing in adverse environment. They tell and share their experience and confirm or refute a theory on this subject. During the elaboration of the paper, the author gained valuable insights and concluded that the environment may affect child's psychological, physical and emotional conditions both positively and negatively. The goal of the paper was to find out how adverse environmental factors may contribute to development of child's speech. While gathering more information about psychological violence in a family which leads to stuttering in children, the author of the paper concluded that a family may be the key source of adverse factors which sometimes aggravate the stuttering status.