Show simple item record

dc.contributor.advisorTūbele, Sarmīte
dc.contributor.authorLipska-Iščuka, Darja
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2022-12-19T02:01:20Z
dc.date.available2022-12-19T02:01:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.other91070
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/61632
dc.description.abstractMaģistra darba tēma ir “Argīna intervence pirmsskolā bērnu ar speciālām vajadzībām vecāku slodzes mazināšanai”. Darba autore ir Darja Lipska-Iščuka. Darba vadītāja ir prof., dr. paed. Sarmīte Tūbele. Maģistra darba mērķis ir izpētīt bērnu ar speciālām vajadzībām vecāku resursus un izstrādāt rekomendācijas pirmsskolas izglītības iestādēm, lai uzlabotu agrīnas intervences organizēšanas kārtību. Šī darba unikalitāte ir tajā, ka speciālo vajadzību novēršanas process ir aprakstīts no vecāku resursu jeb iespēju skatpunkta un iespējām samazināt resursu slodzi līdz ar pirmsskolas izglītības iestādē organizēto agrīno intervenci. Maģistra darba teorētiskā daļa, kas sastāv no četrām nodaļām, ir zinātniskās literatūras, pētījumu un likumdošanas analīze. Ir raksturoti termini “speciālās vajadzības” no papildu vajadzību skatpunkta, “agrīna intervence jeb iejaukšanās” un tās nozīme bērnu attīstībā agrīnā bērnībā, kā arī raksturoti vecāku resursi un piedāvātais atbalsts. Terminu analīzē autore balstās uz ārzemju pētnieku, pedagogu, psihologu un ārstu pieredzi un zinātniskajiem darbiem. Maģistra darba praktiskajā jeb empīriskajā daļā, kas sastāv no divām nodaļām, ir analizēti vecāku resursi un viņu viedoklis par agrīno intervenci izglītības iestādē. Arī ir analizēta pirmsskolas vadītājas intervija, tās mērķis bija noteikt pirmsskolas izglītības iestādes informētību par agrīno intervenci un iespējām to īstenot. Šajā daļā autore, balstoties uz iegūtajiem datiem, izstrādā rekomendācijas pirmsskolas izglītības iestādei, kā var mazināt vecāku resursu slodzi, izmantojot agrīnas intervences iespējas. Pēc veiktā pētījuma var secināt, ka agrīna intervence pirmsskolā spēj mazināt vecāku slodzi un to var veiksmīgi realizēt, pareizi organizējot darbu pirmsskolas izglītības iestādē.
dc.description.abstractThe title of the Master’s work is ‘Early intervention in preschool to reduce the load on parents who have children with special needs.’ The author of the work is Darja Lipska-Iščuka. The adviser is prof., dr. paed. Sarmīte Tūbele. The goal of the Master’s work is to examine the resources of parents of children with special education needs and to develop recommendations for preschool educational institutions in order to improve the organisation of early intervention. The uniqueness of this work is that the process of tackling special education needs is described from the perspective of parental resources, or opportunities, and the possibility of reducing the load on them through early interventions organised by the preschool educational institution. The theoretical part of a Master's work consisting of four sections is an analysis of scientific literature, research and legislation. The terms special educational needs are described from an additional educational needs perspective, early intervention, or interference and its role in children's development early childhood, as well as describing the resources and support of parents. In terms analysis, the author relies on the experience and scientific work of foreign researchers, educators, psychologists and doctors. The empirical part of the Master‘s work consists of two sections, which analyse the resources of parents and their opinion on early intervention by the educational institution. A preschool headteacher’s interview has also been analysed, aimed at identifying the awareness of the preschool education institution about early intervention and the possibilities for it to be implemented. In this part, the author, on the basis of the data received, makes recommendations to the preschool educational institution that the load on parental resources can be reduced through early intervention. Following the study, it can be concluded that early intervention in preschool can reduce the load on parents and be successfully implemented through proper work organisation in a preschool educational institution.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectIzglītības zinātnes
dc.subjectagrīna intervence
dc.subjectspeciālas vajadzības
dc.subjectvecāku resursi
dc.subjectpirmsskola
dc.subjectearly intervention
dc.titleAgrīna intervence pirmsskolā bērnu ar speciālām vajadzībām vecāku slodzes mazināšanai
dc.title.alternativeEarly Intervention in Preschool for Load Reduction of Parents of Children with Special Education Needs
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record