dc.contributor.advisor | Nīmante, Dita | |
dc.contributor.author | Šneidere, Elita | |
dc.contributor.other | Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte | |
dc.date.accessioned | 2022-12-19T02:01:26Z | |
dc.date.available | 2022-12-19T02:01:26Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.other | 91104 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/61657 | |
dc.description.abstract | rvien vairāk vispārējās izglītības skolās tiek iekļauti bērni ar autiskā spektra traucējumiem (turpmāk tekstā AST). Lai to varētu izdarīt pēc iespējas efektīvāk, skolotājiem ir nepieciešams atbalsts. Maģistra darbā veiktā pētījuma mērķis ir teorētiski izpētīt un empīriski pārbaudīt, kāds atbalsts ir nepieciešams skolotājiem skolēnu ar autiskā spektra traucējumiem iekļaušanā. Lai to noskaidrotu, tika analizēta teorētiskā literatūra par iekļaujošo izglītību bērniem ar AST un dažādiem pedagoģiskiem risinājumiem šo bērnu iekļaušanā. Kā arī, balstoties uz teorijas izpēti, aprakstītas skolotāju vajadzības un nepieciešamie resursi, iekļaujot skolēnu ar AST. Tika veikts kvalitatīvs pētījums. Dati tika iegūti, izmantojot daļēji strukturētu interviju. Datu tematiskajā analīzē tika izmantota induktīvā pieeja. Pētījumā piedalījās 14 pamatskolas skolotāji, kas māca skolēnus ar AST, kuri dalījās ar saviem pieredzes stāstiem, iekļaujot skolēnus ar AST. Pētījuma ietvaros tika apzinātas gan biežāk pielietotās metodes ikdienas praksē, iekļaujot bērnus ar AST, gan atklāta sadarbības un un skolotāja profesionālās pieredzes nozīme. Tika secināts, ka klasē svarīgs atbalsts bērnu ar AST iekļaušanā ir skolēna asistents, bet būtu nepieciešams izpētīt, kā veicināt efektīvāku skolotāju un asistentu sadarbību. Var secināt, ka skolotāji, iekļaujot skolēnus ar AST, izmanto metodes, kas ir teorijā pierādītas un pārbaudītas (diferencēšana, vizuāls atbalsts u. c.), kā arī uzsver emocionālās vides nozīmi, kaut arī pēc autores domām nepietiekoši plaši, kas iespējams varētu būt turpmāko pētījumu tēma. Izceļama ir pētījuma dalībnieku atziņa, ka metodes, ko skolotāji izmanto darbā ar skolēniem ar AST, noder visiem skolēniem. Svarīgākais šī pētījuma secinājums atspoguļo cilvēka resursu nozīmi atbalsta sniegšanā skolotājiem, skolēnu ar AST iekļaušanā. Tas sevī ietver personīgā asistenta vai skolotāja palīga klātbūtni klasē, skolotāja profesionālās un dzīves pieredzes nozīmi, kā arī sadarbību kā svarīgu atbalstu skolotāja profesionālajā izaugsmē, kas ir būtisks iekļaušanas procesu ietekmējošs faktors. | |
dc.description.abstract | More and more children with autism spectrum disorders (further AST) are included in general education schools. In order to do this as effectively as possible, teachers need support. The aim of the research carried out in the master's thesis is theoretically to investigate and empirically verify what kind of support teachers need in the inclusion of students with autism spectrum disorders. In order to clarify this, the theoretical literature on inclusive education for children with AST and various pedagogical solutions for the inclusion of these children was analysed. Also, based on theory research, teachers' needs and necessary resources are described, including students with AST. A qualitative study was conducted. Data was collected using semi-structured interviews. An inductive approach was used in the thematic analysis of the data. The study involved 14 elementary school teachers teaching students with AST who shared their experiences of including students with AST. Within the scope of the research, both the most frequently used methods in daily practice, including children with AST, and the importance of open cooperation and professional experience of the teacher were identified. It was concluded that the student's assistant is an important support for the inclusion of children with AST in the classroom, but it would be necessary to study how to promote more effective cooperation between teachers and assistants. It can be concluded that teachers, when including students with AST, use methods that have been proven and tested in theory (differentiation, visual support, etc.), and also emphasize the importance of the emotional environment, although, in the opinion of the author, not sufficiently widely, which could possibly be the topic of future researches. The recognition of the research participants that the methods used by teachers in working with students with AST are useful for all students is noteworthy. The most important conclusion of this study reflects the importance of human resources in providing support to teachers, in the inclusion of students with AST. This includes the presence of a personal assistant or teacher's assistant in the classroom, the importance of the teacher's professional and life experience, as well as cooperation as an important support in the teacher's professional growth, which is an important factor influencing the inclusion process. | |
dc.language.iso | lav | |
dc.publisher | Latvijas Universitāte | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Izglītības zinātnes | |
dc.subject | iekļaujoša izglītība | |
dc.subject | autiskā spektra traucējumi (AST) | |
dc.subject | skolotāji | |
dc.subject | atbalsts | |
dc.title | Atbalsts skolotājiem skolēnu ar autiskā spektra traucējumiem iekļaujošai izglītībai | |
dc.title.alternative | Support for Teachers in Inclusive Education for Students With Autism Spectrum Disorders | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | |