Vingrinājumu kopa kaligrāfijas pamatu apguvei profesionālās ievirzes mākslas skolā
Author
Lagzdiņa, Gunta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Urdziņa-Deruma, Māra
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba mērķis ir izstrādāt vingrinājumu kopu kaligrāfijas pamatu apguvei, aprobēt un analizēt to, atbilstoši profesionālās ievirzes mākslas skolu programmas prasībām. Lai apgūtu kaligrāfiju, ir jāatpazīst burtu elementi, jāvingrina rokas muskulatūra, jāprot izmantot platgala un asgala instrumentus. Autore piedāvā vingrinājumu kopu dažādu instrumentu un materiālu pielietojumu kaligrāfijas pamatu apguvei. Diplomdarba pirmajā daļā autore skaidro kaligrāfijas jēdzienu un ieskicē kaligrāfijas attīstības gaitu, apraksta kaligrāfiju kā dažādu kultūru sastāvdaļu, min slavenākos kaligrāfus pasaulē un Latvijā, kā arī ieskicē „trīs vaļus”, uz kuriem balstās un kurus pielieto kaligrāfijā: spalvu, tušu un papīru. Otrajā daļā autore sniedz ieskatu profesionālās ievirzes X Mūzikas un mākslas skolas reglamentējošos dokumentos, intervē kaligrāfi Henrieti Tihomirovu, kā arī dalās ar savu pedagoģisko pieredzi kaligrāfijas pamatu mācībā. Trešajā daļā piedāvā vingrinājumu kopu kaligrāfijas pamatu apguvei profesionālās ievirzes mākslas skolā. Ceturtajā daļā apraksta kaligrāfijas pamatu vingrinājumu kopas aprobācijas rezultātus profesionālās ievirzes mākslas skolā. Atslēgas vārdi: kaligrāfijas pamati, vingrinājumu kopa, acumērs, rokas kustību paņēmieni kaligrāfijā, asgala un platgala instrumenti. The aim of the thesis is to develop a set of exercises for learning the basics of calligraphy, to test and analyze it, in accordance with the requirements of the professional art school program. In order to learn calligraphy, you need to recognize the elements of letters, exercise the muscles of your hand, and know how to use broad-end and sharp-end tools. The author offers a set of exercises for learning the basics of calligraphy using various tools and materials. In the first part of the thesis, the author explains the concept of calligraphy and outlines the development of calligraphy, describes calligraphy as a part of different cultures, mentions the most famous calligraphers in the world and in Latvia, and also outlines the "three whales" on which calligraphy is based and used: pen, ink and paper. In the second part, it provides an insight into the regulatory documents for professional art schools, analyzes an interview with the calligrapher Henriete Tihomirova, and also shares her pedagogical experience in teaching the basics of calligraphy. The third part offers a set of exercises for learning the basics of calligraphy in a professional art school. The fourth part describes the results of the approbation of a set of calligraphy exercises in a professional art school. Keywords: calligraphy basics, exercises, view measure, hand movement techniques in calligraphy, narrow ended and wide ended instruments.