Bērna pašapziņas attīstības veicināšanas paņēmieni jaunākajā pirmsskolas vecumā
Author
Rutka, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba pamatā ir tēma: ‘’Bērna pašapziņas attīstības veicināšanas paņēmieni jaunākajā pirmsskolas vecumā’’. Pētījuma mērķis: noskaidrot dažādu spēļu, rotaļu paņēmienu efektivitāti pašapziņas attīstības veicināšanā, paaugstinot pašvērtējuma attīstību bērniem no 1,5 līdz 3 gadu vecumam. Darbs sastāv no divām daļām - teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā tiek analizēta zinātniskā, metodiskā, pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par pašapziņas attīstību pirmsskolas vecuma bērniem (1,5- 3 gadi), kā arī par paņēmieniem bērna pašvērtējuma paaugstināšanai. Darba praktiskajā daļā tiek veikts praktiskais pētījums, kas sastāvēja no 3 posmiem: konstatējošā, veidojošā un kontroles pētījuma. Tika izmantotas divas pētījuma metodes- pedagoģiskā novērošana un pedagoga praktiskais darbs. Pētījumā piedalījās 16 bērni, vecumā no 1,5 līdz 3 gadiem. Pašapziņas attīstības līmeņa noteikšanai, tās galvenajām iezīmēm tika izvēlēti dažādi uzdevumi un izstrādāti kritēriji pašapziņas attīstības līmeņa novērtēšanai. Tā kā vadošais darbības veids pirmsskolas vecumā ir rotaļa, pašapziņas attīstības veicināšanai tika izmantotas pedagoga organizētas aktivitātes, didaktiskās spēles un rotaļas, kura mērķis ir attīstīt pašapziņas attīstību un paaugstināt bērna pašvērtējumu. Darba rezultāti: sasniegts mērķis -pārbaudīta dažādu spēļu, rotaļu paņēmienu pielietošanas efektivitāte pašapziņas attīstībā un noteikta pozitīva ietekme uz bērna pašvērtējumu. Atslēgas vārdi: PAŠAPZIŅA, AUGSTA PAŠAPZIŅA, PAŠVĒRTĒJUMS, DIDAKTISKĀS SPĒLES, ROTAĻAS, ATTĪSTĪBA, ĢIMENE. Kvalifikācijas darba apjoms: 52.lpp., 4 attēli., 8 tabulas., 2 pielikumi., 33 literatūras avoti. The basis of the qualification work is the topic: "Methods of promoting the development of a child's self-confidence in the youngest preschool age". The purpose of the study: to find out the effectiveness of various games and play techniques in promoting the development of self-confidence, increasing the development of self-esteem in children from 1.5 to 3 years of age. The work consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part analyzes the scientific, methodological, pedagogical and psychological literature on the development of self-confidence in preschool children (1.5-3 years), as well as on techniques for increasing the child's self-esteem. In the practical part of the work, a practical study is carried out, which consisted of 3 stages: ascertaining, formative and control research. Two research methods were used - pedagogical observation and practical work of the pedagogue. 16 children aged between 1.5 and 3 years participated in the study. In order to determine the level of development of self-awareness, various tasks were chosen for its main features and criteria were developed for evaluating the level of development of self-awareness. Since the leading type of activity at preschool age is play, activities organized by the educator, didactic games and games aimed at developing the development of self-confidence and increasing the child's self-esteem were used to promote the development of self-confidence. Results of the work: the goal was achieved - the effectiveness of the application of various games and play techniques in the development of self-confidence was tested and a positive effect on the child's self-esteem was determined. Key words: SELF-ESTEEM, HIGH SELF-ESTEEM, SELF-ASSESSMENT, DIDACTIC GAMES, PLAYS, DEVELOPMENT, FAMILY. The scope of the qualification work: 52 pages, 3 pictures, 9 tables, 2 appendices, 33 literature sources.