5 - 6 gadus vecu bērnu vārda nozīme pašapziņas attīstības veicināšanā pirmsskolā
Author
Enzele, Karlīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: 5 - 6 gadus vecu bērnu vārda nozīme pašapziņas attīstības veicināšanā pirmsskolā. Pētījuma mērķis: teorētiski un praktiski izpētīt 5 – 6 gadīgu bērnu pašapziņas pilnveidošanas iespējas, izmantojot bērna vārdu. Darbs sastāv no divām daļām: teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tika analizēta pedagoģiskā, psiholoģiskā un metodiskā literatūra par pašapziņu, pašapziņas attīstību pirmsskolā un par bērna vārda nozīmīgumu pašapziņas attīstībā. Darba empīriskajā daļā tika veikts pētījums trijos posmos: sākotnējā novērošana, pedagoģiskā izmēģinājumdarbība, atkārtotā novērošana. Tika izmantotas trīs pētījuma metodes: pedagoģiskā novērošana, sarunas ar bērniem un pedagoģiskā izmēģinājumdarbība. Pētījumā piedalījās četrpadsmit 5 – 6 gadīgi bērni. Pašapziņas attīstības līmeņa noteikšanai tika izstrādāti astoņi kritēriji, kuri tika pārbaudīti dažādās ikdienas situācijās. Izmēģinājumdarbības veikšanai tika atlasīti vairāki uzdevumi 5 – 6 gadīgu bērnu pašapziņas pilnveidošanai, iesaistot bērna vārdu. Pētījuma rezultāti liecina, ka izvirzītais pētījuma mērķis tika sasniegts – pārbaudīta bērna vārda pielietošanas efektivitāte pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņas attīstīšanā un noteikta bērna vārda iesaistīšanas pozitīvā ietekme uz 5 – 6 gadīgu bērnu pašapziņas attīstības pilnveidošanu. Atslēgas vārdi: pašapziņa, vidējais pirmsskolas vecums, audzināšana, ES tēls, pašcieņa, pašvērtējums. Kvalifikācijas darba apjoms: 53 lpp., 34 attēli, 8. tabulas, 2 pielikumi, analizēti 30 literatūras avoti. The topic of the qualification paper: The importance of the name in promoting the self awareness development of 5 - 6 year old preschool children. The purpose of the research: to theoretically and practically investigate the possibilities of improvement of the self-awareness of 5-6-year-old children using child’s names. The paper consists of two parts: theoretical and empirical. In the theoretical part, the pedagogical, psychological and methodical literature on self-awareness, the development of self-awareness in preschool and why a child’s name is important for children's psychosocial development of self-confidence and self-image were analyzed. In the empirical part of the paper, a study was carried out, which was performed in three stages: initial observation, pedagogical pilot activity, repeated observation. Three research methods were used: pedagogical observation, tests and pedagogical pilot activity. Fourteen 5-6-year-old children participated in the study. Eight criteria were developed for evaluating the level of the self-awareness development. A several tasks were used to improve the self-awareness of 5-6-year-old children was selected for the pilot activity. The results of the research show that the stated goal of the research has been achieved - the effectiveness of the use of child’s name in developing self-awareness of preschool children was tested and the positive effect of child’s name involvment on the improvement of self- awareness development of 5-6-year-old children was determined. Key words: self-awareness, the middle preschool age, education, self-confidence, self- image, self-esteem. The scope of the qualification work: 53 pages, 34 pictures, 8 tables, 2 appendices, 30 literature sources were analyzed.