1.posma vecuma bērniem veiksmīgās adaptācijas nosacījumi pirmsskolas izglītības iestādē
Author
Vorobjova, Anastasija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Briška, Ilze
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma ir “Jaunākā vecumposma bērnu veiksmīgas adaptācijas nosacījumi pirmsskolas izglītības iestādē”. Temata aktualitāti noteica tas, ka agrīnā vecumā adaptācijas periodam ir svarīga nozīme. Katru gadu rudenī savus pirmos soļus pirmsskolas izglītības iestādē sper arvien jauni bērni, kur katrs no tiem pārdzīvos adaptācijas procesu. Adaptācija tas ir individuāls process, tas var būt gan viegls un ātrs periods, gan arī gluži pretēji smags un ilgs. Darbs dalās praktiskajā un teorētiskajā daļā. Teorētiskā daļa satur ar adaptācijas periodu saistītās psiholoģiskās un pedagoģiskās literatūras izpēti. Kā arī par agrīnā jeb mazbērnu vecuma attīstības īpašībām, par sadarbības procesu starp ģimeni un pirmsskolas izglītības iestādi. Darba autore, strādājot ar jaunākā vecuma bērniem pirmsskolas izglītības iestādē, lai sasniegtu mērķi un izstrādātu labvēlīgas adaptācijas modeli, analizēja dažādu autoru literatūru, veica novērojumus, analīzi, Jēkabpils ”X” pirmsskolas izglītības iestādē. Uz teorētisko atziņu pamata tika veikta empīriskā izpēte. Praktisko daļu veido pētījums, kas sastāvēja no 3 posmiem: konstatējošā, veidojošā un kontroles pētījuma. Praktiskās: pedagoģiskā darbība izvēlēto metodi pielietojums un pedagoģiskā novērošana. Pētījumā piedalījās „X” pirmsskolas grupas 13 bērni, vecumā no 1,5 līdz 3 gadiem. Tika izstrādāti kritēriji, kas ietvēra laiku (periodā no 1. – 60. bērna adaptācijas dienai). Kas palīdzes veikt bērnu adaptācijas izpausmes veida noteikšanu pētījuma sākumā un beigas Lai īstenot iecerēto bija izveidota un īstenota veiksmīgas adaptācijas paņēmienu programma, kas ietvēra metodiskos metodes, skaitāmpanti un pirkstiņrotaļas. Darba rezultāti: mērķis ir sasniegts, ir izpētīti 13 bērni no 1,5 līdz 3 gadiem un realizēta programma labvēlīgas adaptācijas pirmskolas izglītības iestādē. Pētījumā tika apstiprināta hipotēze: daudzveidīgu un individuālām vajadzībām pielāgotu skaitāmpantiņu un pirkstiņrotaļu iekļaušana ikdienas pedagoģiskajā procesā vecina bērnu, vecumā no 1,5 līdz 3 gadiem, integrēšanos pirmsskolas mācību iestādē. Atslēgas vārdi: adaptācija, adaptācijas periods, posms, pielāgošana, pirmsskola, agrīna vecuma, 1,5 – 3 gadus veci bērni. Kvalifikācijas darba apjoms:52 lpp, 11 attēli,6 tabulas,3 pielikumi un literatūras avoti. Subject of this qualification work is "Conditions for successful adaptation of youngest childhood in a preschool educational institution". The relevance of the topic was determined by the fact that the adaptation period for children at an early age is important. Every year in autumn, more and more young children take their first steps in a preschool educational institution, where each of them will go through the adaptation process. Adaptation is an individual process, it can be both a light and quick period, and, on the contrary, heavy and long. The work is divided in theoretical part and a practical part. Theoretical part consists of pedagogical and psychological literature research about adaptation period. As well as about the early or small children's age developmental characteristics, about the process of cooperation between the family and the preschool educational institution. The author, working with children of the youngest age in a preschool educational institution, analyzed the literature of various authors and carried out observations and analysis in Jēkabpils "X" preschool educational institution, to achieve the goal and develop a model of favorable adaptation. Empirical research was conducted on the basis of theoretical findings. The practical part is based on research, which consisted of 3 stages: ascertaining, formative and control research. Practical part: pedagogical activity with application of selected methods and pedagogical observation. 13 children of "X" preschool group, aged from 1.5 to 3 years, participated in the study. Criteria was developed that included time (in the period from the 1st to the 60th day of the child's adaptation). This helped to determine the type of manifestation of children's adaptation at the beginning and end of the study. To implement what was planned, a program of successful adaptation techniques was created and implemented, which included methodical methods, short poems and finger games. Work results: the goal has been reached, 13 children aged 1.5 to 3 years old have been studied and program has been implemented of favorable adaptation in a preschool educational institution.The research confirmed the hypothesis: shoort poems and finger games that are diverse and adapted to individual needs, when included in the daily pedagogical process, nurtures the childs aged 1.5 to 3 years integration in a preschool educational institution. Key words: adaptation, adaptation period, stage, adaptation, preschool, early age,1.5-3 year old children. The scope of the qualification work: 50 pages, 11 pictures, 6 tables, 3 annexes and literature sources.