Mācību metodes, paņēmieni loģiskās domāšanas aktivizēšanai pirmsskolā
Author
Miļkeviča, Marta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Briška, Ilze
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Miļkeviča Marta (2022) Mācību metodes, paņēmieni loģiskās domāšanas aktivizēšanai pirmsskolā. Kvalifikācijas darbs. – Latvijas Universitāte, Jēkabpils filiāle. – 57 lpp., 3 tabulas, 14 attēli, 33 vienības literatūras un avotu sarakstā, no tām 1- angļu valodā, 1 - krievu valodā. Darbs sastāv no ievada, teorētiskās daļas, empīriskās daļas, secinājumiem un 4 pielikumiem. Darba mērķis: Izpētīt mācību metodes un paņēmienus loģiskās domāšanas aktivizēšanai pirmsskolas bērniem 3. vecumposmā. Balstoties uz pētījuma mērķi un pētījuma uzdevumiem ,darba autore analizēja pedagoģisko un psiholoģisko literatūru par bērnu loģiskās domāšanas aktivizēšanu 5-6 gadus veciem bērniem. Lai izzinātu nepieciešamo literatūru, tika pētīti Ņikiforova, Vorobjova, Fišera, Tainenas, Piažē, Vigotska, Cīruļa, Svences, Golubinas, Dzintares, Stangaines u.c. autoru darbi. Pētot 5-6 gadus vecu bērnu personības raksturojumu, darba autore pārsvarā balstījās uz Svences un Golubinas apkopoto literatūru. Tika pētītas mācību metodes un paņēmieni, ko var izmantot pirmsskolā, lai bērniem veicinātu loģiskās domāšanas attīstīšanu. Lai varētu veikt pedagoģiskos novērojums pirmsskolas izglītības iestādē X, tika atlasītas didaktiskās rotaļas loģiskās domāšanas aktivizēšanai. Tika veikti novērojumi un novērotais tika dokumentēts, tika veikta analīze par novēroto. Iegūtā informācija tika salīdzināta ar izzināto teorētisko literatūru. Nozīmīgākie secinājumi: • Visiem bērniem neder viena un tā pati mācīšanās teorija un paņēmieni. • Loģisko domāšanu kombinējot ar intuīciju un radošumu, sniedz bērniem iespēju reāli domāt. • Loģiskā domāšana cieši saistīta ar valodu, jo ar valodas līdzekļiem iespējams fiksēt jauno informāciju un savas domas gaitas pareizību, pārliecinot par to arī citus. Pētnieciskais darbs veikts pirmsskolas izglītības iestādes X vecākajā grupā. Novērotas 5 – 6 gadus veco bērnu rotaļnodarbības, kas balstītas uz bērnu loģiskās domāšanas aktivizēšanu. Rotaļnodarbības izstrādātas, pētot pedagoģisko un psiholoģisko literatūru par domāšanu, loģisko domāšanu, bērnu personības raksturojumu pētāmās problēmas kontekstā un didaktiskajām rotaļām loģiskās domāšanas aktivizēšanai. Miļkeviča Marta (2022) Teaching methods, techniques for activating logical thinking in preschool. Qualification work. – University of Latvia, Jēkabpils branch. – 52 pages, 8 pictures, bibliographic total list 33 literature, 1 of them in English, 1 in Russian. The work consists of introduction, theoretical part, empirical part, conclusions and ……. supplements. The purpose of the work: To study teaching methods and techniques for activating logical thinking in preschool children in the 3rd age stage. Based on the purpose of the study and the tasks of the study, the author analyzed the pedagogical and psychological literature on the activation of children's logical thinking in 5-6 year-old children. In order to find out the necessary literature, the works of Nikiforova, Vorobyov, Fischer, Tainen, Piaget, Vygotsky, Cīrulis, Svence, Golubina, Dzintare, Stangaine, and others works of authors. When studying the personality characterization of 5-6 year-old children, the author of the work was mostly based on the literature collected by Svences and Golubina. Teaching methods and techniques that can be used in preschool to promote the development of logical thinking in children were studied. In order to be able to conduct pedagogical observations in preschool educational institution X, the author of the work selected didactic games for activating logical thinking. Making observations and documenting the observed, analyzing the observed. By comparing the obtained information with the known theoretical literature. The most important conclusions: • The one and the same learning theory and techniques do not work for all children. • Combining logical thinking with intuition and creativity gives children the opportunity to think realistically. • Logical thinking works hand in hand with language, because with the help of language it is possible to record new information and the correctness of one's thought process, convincing others of it. The research work was carried out in the X, older group of the preschool educational institution. Observing the play activities of 5-6 year-old children, which are based on the activation of children's logical thinking. Play lessons are developed by studying pedagogical and psychological literature on thinking, logical thinking, children's personality characteristics in the context of the researched problem and didactic games for activating logical thinking.