Vidējā vecumposma bērnu acu - roku koordinācijas sekmēšana vizuālajā mākslā pirmsskolā
Author
Zagainova, Svetlana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Vidējā vecumposma bērnu acu - roku koordinācijas sekmēšana vizuālajā mākslā pirmsskolā Autore: Svetlana Zagainova Darba zinātniskais vadītājs: Docente, Dr. paed. Daiga Kalēja-Gasparoviča. Pētījuma mērķis. Teorētiski un praktiski pētīt, kā vizuālajā mākslā pirmsskolā sekmējama vidējā vecumposma bērnu acu - roku koordinācija. Pētījuma jautājums. Kā vizuālajā mākslā pirmsskolā sekmējama vidējā vecumposma bērnu acu - roku koordinācija? Atslēgas vārdi: acu – roku koordinācija, vizuāla māksla, 4-5 gadīgi bērni, vecumposma īpatnības, koncentrēšanās. Teorētiskajā darba daļā analizēta acu-roku koordinācijas būtība, kā arī vidējā vecumposma bērnu vispārējā attīstība pētāmas problēmas aspektā. Raksturoti vizuālās mākslas mērķi, uzdevumi un saturs pirmsskolā, bērnu acu-roku koordinācija vizuālās mākslas metodes un aktivitātes koordinācijas sekmēšanai.. Praktiskajā pētījuma daļā izstrādāti kritēriji bērnu prasmju novērošanai, balstoties uz teorētiskajā literatūrā analizētajām atziņām. Veikti secinājumi tālākajai darbībai, izvēlētas konkrētas vizuālās mākslas metodes un aktivitātes bērnu acu un roku koordinācijas veicināšanai, tiek veikta izmēģinājuma darbībā, aprobējot izvēlētās metodes, veikta atkārtota bērnu prasmju novērošana pēc tiem pašiem kritērijiem, salīdzināti abu vērojumu rezultāti, veikti secinājumi. Atbilde uz pētījumu jautājumu - bērnu acu un roku koordinācija var tikt veicināta, ja tiek izmantots vecumam, bērnu interesēm un vajadzībām atbilstošas metodes, izvēlēti atbilstoši zīmējumu temati, tehnikas un materiāli - zīmējumi ar dažādu rakstu elementiem, sīku priekšmetu zīmēšanu; ar krāsu pludināšanu; zīmējumu veidošana no dažādiem krāsu pilieniem un traipiem; zīmēšana ar plastilīnu, ritmiskie zīmējumi; zīmējumiem ar dažādiem netradicionāliem palīgmateriāliem; krāsu laukumu interesanta aizpildīšana; dažādu līniju zīmējumi. Darba apjoms: 52 lappuses, 3 tabulas, 14 attēli, 48 literatūras avoti, 14 pielikumi. Promoting hand-eye coordination of middle-aged children in visual arts in preschool. Author: Svetlana Zagainova Scientific supervisor: Docent, Dr. paed. Daiga Kalēja-Gasparoviča Objective of the study. To theoretically and practically study the possibilities of promoting the hand-eye coordination of middle-aged children in the field of visual arts in preschool. Research question. How can the eye-hand coordination of middle-aged children be promoted by using different visual art methods, materials, and techniques? Key words: eye-hand coordination, visual art, 4–5-year-old children, age characteristics, concentration. The theoretical part of the work analyzes the nature of eye-hand coordination, as well as the general development of middle-aged children in the aspect of the researched problem. Characterized goals, tasks, and content of visual art in preschool, children's eye-hand coordination to promote the coordination of visual art methods and activities. In the practical part of the study, criteria for observing children's skills were developed, based on the findings analyzed in the theoretical literature. Conclusions have been made for the further action, specific visual art methods and activities have been chosen to promote children's eye and hand coordination, trial activities have been carried out, approving the chosen methods, re-observation of children's skills was carried out according to the same scheme, the results of both observations have been compared, conclusions have been drawn. Answer to the research question - coordination of children's eyes and hands can be promoted if age-appropriate methods, children's interests and needs are used, appropriate drawing topics, techniques and materials are chosen - drawings with elements of various patterns, drawing of small objects; with color floating; creating drawings from various paint drops and stains; drawing with plasticine, rhythmic drawings; drawings with various non-traditional auxiliary materials; interesting filling of color areas; various line drawings. Work volume: 52 pages, 3 tables, 14 images, 48 literature sources, 14 appendices.