Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšanās pirkstiņrotaļās
Author
Dzirko, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Eglīte, Inese
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma – “Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšanās pirkstiņrotaļās.” Kvalifikācijas darba mērķis - izmantojot pirkstiņrotaļas, teorētiski pētīt un praktiskā darbībā pārbaudīt vārdu krājuma paplašināšanas iespējas jaunākā pirmsskolas vecuma bērniem. Teorētiskajā darba daļā darba autore pētīja dažādu pedagogu un psihologu atziņas par pirkstiņrotaļām un valodas attīstību veselumā. Tiek analizēts jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājums, tā paplašināšanas iespējas. Tiek izpētītas teorētiskās atziņas par pirkstiņrotaļu nozīmi vārdu krājuma paplašināšanā jaunākā pirmsskolas vecuma bērniem, kā arī nonāk pie secinājuma, ka pirkstiņrotaļas ir viens no veiksmīgakajiem paņēmieniem bērnu vārdu krājuma paplašināšanā un runas attīstībā. Pirkstiņrotaļas spēlējot, tiek trenēta pirkstu sīkā muskulatūra. Praktiskajā darba daļā tiek atspoguļots empīriskais pētījums – novērošana, praktiskais darbs bērnu vārdu krājuma paplašināšanai pirkstiņrotaļās. Lai veicinātu runas un valodas attīstību, pedagoģiskajā darbā mērķtiecīgi tika izmantotas un izzinātas dažādas pirkstiņŗotaļas. Tika izstrādāti vērtēšanas kritēriji, pēc kuriem vērtēt bērnu vārdu krājuma paplašināšanos pirkstiņrotaļu laikā. Praktiskajā darbā ar bērniem tika veikti pedagoģiskie pētījumi. Rezultāti tika salīdzināti un apkopoti tabulās un grafiskos attēlos pētījuma sākumā un pētījuma beigās. Kvalifikācijas darbs sastāv no: 38 lpp., 2 attēliem, 3 tabulām , 41 izmantotām literatūras vienībām. Atslēgas vārdi: vārdu krājums, pirkstiņrotaļas, novērojums, jaunākā pirmsskolas vecuma bērni. The topic of the qualification paper – "Broadening the vocabulary of the youngest preschool-age children through fingerplay." The aim of the qualification paper – to do theoretical research and a practical experiment on possibilities to broaden the vocabulary of the youngest preschool-age children using fingerplay. In the theoretical part, the author explored the different opinions of pedagogues regarding fingerplay and language development in their entirety. The vocabulary of the youngest preschoolers is being examined, as are the possibilities for expanding it. There is an investigation of theoretical viewpoints regarding the significance of fingerplay in broadening the vocabulary of the youngest preschool-age children, and a conclusion is reached that fingerplay is one of the most successful means of broadening the vocabulary and promoting speech development in children. The fine muscles of the fingers are exercised during fingerplay. In the practical part, the empirical study is reflected in the monitoring and practical work with broadening the vocabulary of the children by means of fingerplay. In the pedagogical work, to promote speech and language development, different kinds of fingerplay were purposefully used and explored. There were evaluation criteria created to evaluate the broadening of the vocabulary during the fingerplay. In the practical part with the children, there were carried out pedagogical studies. The results were compared and summarized in tables and graphic pictures at the beginning and end of the paper. The qualification paper consists of: 38 pages., 2 pictures, 3 tables, 41 references of literature. Key words: vocabulary, fingerplay, observation, youngest pre-school children.