4-5 gadus vecu pirmsskolas bērnu vārdu krājuma paplašināšana literāro darbu iepazīšanas procesā
Autor
Gruzniņa, Amanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Datum
2023Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darba nosaukums: Pirmsskolas bērnu vārdu krājumu paplašināšana literāro darbu iepazīšanas procesā 4-5 gadu vecumā Darba autors: Amanda Gruzniņa Darba vadītājs: Jolanta Kriščune Darba mērķis ir izpētīt pirmsskolas bērnu vārdu krājumu paplašināšana literāro darbu iepazīšanas procesā 4-5 gadu vecumā. Izstrādāts ar mērķi teorētiski un empīriski pamatot un izzināt vecāku iesaisti vārdu krājumu paplašināšanā, kā un ar kādām metodēm paplašināt vārdu krājumu. Pirmsskolas izglītības iestādes metodes un pieejas vārdu krājumu paplāšināšanā. Darba pirmajā daļā aprakstītas un analizētas bērnu izziņas metodes, dažādi aspekti un procesi, kā nonākt līdz pēc iespējas sekmīgākam vārdu krājumu paplašinājumam. Kas būtu būtiskākais un svarīgākais bērniem, lai pēc iespējas pilnvērtīgāk uztvertu jebkāda veida informāciju, kā radīt un kā rodas šī izzināšanas un iepazīšanas vēlme. Otrajā daļā tiek izzinātas un pētītas metodes vārdu krājumu paplašināšanas metodes literatūrā ar tehnoloģiju līdzdalību mācību procesa laikā. Kā un ar kādām metodēm pozitīvāk sekmēt šo vārdu krājumu paplašināšanu tehnoloģijās. Pozitīvās un negatīvās ietekmes mācību procesa laikā, ar kādām problēmām var saskarties paplašinot vārdu krājumu tehnoloģijās. Empīriskajā daļā ir vecāku sniegtās atbildes un analizēta vecāku līdzdalība vārdu krājumu paplašināšanā ārpus pirmsskolas izglītības iestādes. Kāda ir nepieciešamība pēc iesaistes mācību procesā ar vecāku līdzdalību mājas apstākļos. Kādas metodes vecāki izmanto, vai tieši pretēji neizmanto. Vecāku viedokļi par mācību norises gaitu pirmsskolas izglītības iestādē. Pētījuma hipotēze, 4-5 gadus vecu bērnu vārdu krājumu paplašināšana ar literatūras darbu iepazīšanu būs sekmīga, ja pedagogs un vecāki bērniem mācīs pareizus skaidrojumus par vārdiem un piemeklēs atbilstošos apguves veidus vārdu apguvei. Ja bērns iesaistās mācību procesā un pielieto šos vārdus ārpus mācību procesa, tad bērnam ir radusies izpratne par jaunajiem apgūtajiem vārdiem. Atslēgas vārdi: 4-5 gadus veci bērni, vārdu krājums, paplašināšana, literatūra, bērna valoda. Pētījuma apjoms: 32 lpp., 15 attēli, 2 tabulas, 17 literatūras avoti. Anotation The theme of the qualification paper: Expansion of literacy for 4 -5 year old preschool kids with preliminary process of literary works. Author of the paper: Amanda Gruzniņa Supervisor: Jolanta Kriščune The aim of the paper: investigate expansion of literacy for 4 -5 year old preschool kids with preliminary process of literary works. Designed to theoretically and empirically justify and explore parents involvement in expanding vocabulary, how and by what methods to expand vocabulary. Methods and approaches for expanding vocabulary of preschool education institutions. The first part of the work describes and analyses the methods of cognition of the speres, different aspects and processes for reaching a more successful extension of vocabulary. What would be the most important thing for children to get the most out the way of the jerkiest kind of information, how to create and how that cognition and familiarity desire comes about. The second part explores and explores methods for expanding vocabulary in literature with technology participation during the learning process, in which problems can be encountered in expanding vocabulary technologies. The empirical part contains responses from parents and analyses parents participation in expanding vocabulary beyond preschool education. What is the need for post engagement learning with home participation. What methods are used by parents on the contrary. Views of parents on the progress of the training in the preschool education institution. The hypothesis of the paper, expanding the vocabulary of 4-5 year olds with the introduction of literary works is successful in the educator and parents teach the children the correct explanations of the words and find the appropriate ways of learning the words. If a child engages in a learning process and uses those words outside the learning process, then the child has an understanding of the new words learned. Key words: 4 -5 year old children, vocabulary development, expansion, literature, children’s language. Research consists: of 32 pages, 15 illustrations, 2 tables, 17 literature sources.