Vārdu krājuma bagātināšanas iespējas pirmsskolas vecuma bērniem
Author
Štrausa, Jana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba “Vārdu krājuma bagātināšanas iespējas jaunākā pirmsskolas vecuma bērniem” autore ir Jana Štrausa. Mērķis: veikt teorētisko un empīrisko analīzi par jaunākā vecumposma bērnu vārdu krājuma attīstīšanos, kā arī izstrādāt priekšlikumus pirmsskolas izglītības iestādēm par vārdu krājuma bagātināšanas iespējām. Izvēlētā temata aktualitāte saistāma ar to, ka tieši jaunākais pirmsskolas vecumposms ir laiks, kad attīstās bērna valoda un pilnveidojas vārdu krājums, tādēļ ir svarīgi, lai tiktu nodrošināts daudzveidīgs aktivitāšu klāsts, ar kuru palīdzību bagātināt vārdu krājumu. Teorētiskajā daļā darba autore izzināja pieejamo literatūru pedagoģijā un psiholoģijā, apkopojot teorētiskās atziņas, kuras saistītas ar valodu un vārdu krājumu jaunākajam pirmsskolas vecumposmam. Empīriskajā pētījumā ietverti bērnu vārdu krājuma novērtēšanas kritēriji, pedagoģiskās izmēģinājuma darbības ietvaros izveidots trīs nedēļu mācību plāns, lai pētītu, kā konkrētajā laika posmā ar daudzveidīgu aktivitāšu iekļaušanu iespējams bagātināt bērnu vārdu krājumu. Darbs sastāv no 60 lapām, 3 tabulām, 23 izmantotās literatūras avotiem un 9 pielikumiem. Atslēgvārdi: vārdu krājums, valoda, runas attīstība, jaunākais pirmsskolas vecumposms. The author of the qualification paper "Vocabulary Expanding Options for Children of Younger Preschool Age" is Jana Štrausa. The aim of the paper is to make a theoretical and empirical analysis of the development of the vocabulary of younger children, as well as to develop proposals for preschool educational institutions on vocabulary expanding options. The topicality of the chosen theme is due to the fact that the youngest preschool age is the time when the child's language develops and the vocabulary expands, so it is important to provide a diverse range of activities to enrich their vocabulary. In the theoretical part of the paper, the author studied the available literature in teaching and psychology, gathering theoretical insights related to language and vocabulary for the children of the youngest preschool age. The empirical study includes criteria for evaluating the child's vocabulary; a three-week study plan was created as part of the teaching pilot activity to study the possibility to expand the child's vocabulary including various activities in the specific period of time. The paper consists of 60 pages, 3 tables, 23 sources of literature and 9 appendices. Keywords: vocabulary, language, speech development, younger preschool age.