Show simple item record

dc.contributor.advisorRomenkova, Valentīna
dc.contributor.authorZlidne, Vēsma
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2023-09-04T09:11:51Z
dc.date.available2023-09-04T09:11:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other91553
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/62241
dc.description.abstractKvalifikācijas darba autore: Vēsma Zlidne. Kvalifikācijas darba tēma: “Bērna pašapziņas attīstības veicināšamas paņēmieni pirmsskolas vecumā”. Pētījuma mērķis: izpētīt pirkstu rotaļas kā pašapziņas veicināšanas līdzekli pirmsskolas vecumā. Pētījuma jautājums: vai pirmsskolas vecumā pašapziņas veicināšana būs sekmīgāka, ja ikdienā tiks izmantotas pirkstu rotaļas. Pētījuma tēma ir nozīmīga gan bērnudārza skolotājiem, gan bērnu vecākiem, gan arī pašiem bērniem, jo pašapziņas attīstība sekmē nobriedušas personības attīstību. Bērna patstāvību un pārliecību par sevi var sekmēt ar drošības izjūtas veidošanu, pozitīvu domāšanu, labestību no audzinātāju puses un visu iepriekšminēto var realizēt izmantojot rotaļas. Pētījumā autore kā pašapziņas attīstības veicināšanas paņēmienu izvēlējās pirkstiņrotaļas. Darba pirmajā daļā aplūkotas un analizētas psiholoģijas un pedagoģijas zinātnieku (V. Romenkova, L. Keltikangasa – Jervinena, M. Montesori, H. Montgomerija, I. Stangaine, D. Dzintere, V. Golubina, B. Brice, I. Šternfelde u.c.) atziņas un teorijas par bērnu pašapziņu, tās veidošanos pirmsskolas vecumā, nozīmību turpmākajā personības attīstībā, kā arī rotaļu nozīmi un īpaši pirksu rotaļu nozīmi bērna peronības veidošanā, sociālo un emocionālo prasmju attīstībā un patstāvības veidošanā un domāšanas procesa pilnveidošanā jau pirmsskolas vecumā. Darba otrajā daļā tiek veikts empīrisks pētījums, kurā piedalās 15 bērni jaunākajā pirmsskolas vecumā. Tika izstrādāti kritēriji, kas izmantoti pētījuma sākumā, lai veiktu bērna pašapziņas līmeņa novērtējumu. Tika atlasītas un izmantotas 6 pirkstu rotaļas. Pētījuma beigās veikta atkārtota bērnu pašapziņas līmeņa novērtēšana, kā arī bērnu līdzdarbošanās pirkstu rotaļās novērtēšana, lai noskaidrotu vai ir vērojama dinamika bērnu pašapziņas attīstībā un vai bērni ir kļuvuši drošāki un patstāvīgāki un praksē izpētītu pirkstu rotaļas kā pašapziņas veicināšanas līdzekli pirmsskolas vecumā. Rezultāti apkopoti un analizēti 11 tabulās un darbā atspoguļoti 4 attēlos. Pētījuma gaitā sniegta pozitīva atbilde uz pētījuma jautājumu par to, ka pirmsskolas vecumā pašapziņas veicināšana būs sekmīgāka, ja ikdienā tiks izmantotas pirkstu rotaļas. Atslēgas vārdi: pašapziņa, pirmsskolas vecums, pirkstu rotaļa, pirkstiņrotaļa, rotaļa. Kvalifikācijas darba apjoms: 45 lappuses, 4 attēli, 11 tabulas, 1 pielikums, 27 informācijas avoti.
dc.description.abstractThe author of Qualification Paper: Vēsma Zlidne The Qualification Paper topic: “Methods for promoting child's self-awareness in early childhood” The aim of the study: explore finger games as a means of promoting self-awareness in preschool. The question of the study: whether promoting self-awareness in preschool will be more successful if finger games are practiced every day. The topic of the study is important for both kindergarten teachers, children’s parents and children themselves, as the development of self-awareness contributes to the development of mature personality. Child’s independence and self-assurance can be promoted by feeling of safety, positive thinking and positive attitude from teachers, and all above mentioned can be achieved through playing. In the study, the author selected finger games as a method of promoting self-awareness. The first part of the paper analyses the psychology and pedagogy scientists’ (V. Romenkova, L. Keltikangasa–Jervinena, M. Montesori, H. Montgomerija, I. Stangaine, D. Dzintere, V. Golubina, B. Brice, I. Šternfelde etc.) theories on children’s self-awareness, its formation in preschool age, its relevance to future personality development, and the importance of playing and, in particular, the role of finger games in building child’s personality, the development of social and emotional skills, the development of autonomy and the thinking process already at preschool age. The second part of the paper undergoes an empirical study involving 15 children of early preschool age. The criteria, used at the beginning of the study to assess the level of child’s self-awareness, were developed. 6 finger games were selected and used. At the end of the study, the re-evaluation of the level of children’s self-awareness has been carried out, as well as an assessment of how children are playing finger games, to observe whether there is a dynamic in the development of children’s self-awareness and whether children have become braver and more independent and in practice explore finger games as a means of promoting self-awareness in preschool age. The results are summarised and analysed in 11 tables and presented in 4 images. In the course of the study, a positive response has been given to the question of the study that promoting self-awareness in preschool age will be more successful if finger games are used every day. Key words: self-awareness, preschool age, finger games, games. The study consists of: 45 pages, 4 images, 1 appendix, 27 sources of information.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectIzglītības zinātnes
dc.subjectpašapziņa
dc.subjectpirmsskolas vecums
dc.subjectpirkstu rotaļa
dc.subjectpirkstiņrotaļa
dc.subjectrotaļa
dc.titleBērna pašapziņas attīstības veicināšanas paņēmieni pirmsskolas vecumā
dc.title.alternativeMethods for promoting child's self-awareness in early childhood
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record