Jaunākā vecumposma bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšana caur rotaļu pirmsskolas izglītības iestādē
Autor
Žilinska, Anete
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Klempere-Sipjagina, Agita
Datum
2023Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darbs “Jaunākā vecumposma bērnu pašapkalpošanās prasmju sekmēšana caur rotaļu pirmsskolas izglītības iestādē” izstrādāts ar mērķi teorētiski pētīt un empīriski pamatot rotaļu izmantošanas iespējas pašapkalpošanās prasmju sekmēšanai pirmsskolas izglītības iestādē 1,5-2 gadus veciem bērniem. Teorētiskajā daļā analizēts pašapkalpošanās prasmju jēdziens, noteiktas pašapkalpošanās prasmes un to apjoms, kas jāapgūst 1,5-2 gadu vecumā, ņemot vērā vecumposma iespējas. Aplūkotas rotaļas kā pašapkalpošanās prasmju sekmēšanas paņēmiens. Empīriskajā daļā, analizējot 15 pirmsskolas vecuma bērnu pašapkalpošanās prasmes (ģērbšanās, ēšanas, tualetes apmeklēšanu, roku mazgāšanu un apkārtējās vides kārtošanu), secināts, ka visgrūtāk šajā vecumā bērniem padodas podiņmācība, kā arī apkārtējās vides kārtošana. Izmantojot pašapkalpošanās prasmju apguvei rotaļas ar kustību imitāciju, pirkstu rotaļas, didaktiskās spēles un vingrinājumus, panākts pozitīvs rezultāts visiem dalībniekiem jau pirmo divu mēnešu laikā. Darba noslēgumā izstrādāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem par pašapkalpošanās prasmju sekmēšanas iespējām jaunākajā vecumposmā. Kvalifikācijas darba apjoms: 41 lpp., 4 tabulas, 3 attēli, izmantoti 47 literatūras avoti, pievienoti 7 pielikumi. Atslēgas vārdi: pašapkalpošanās prasmes, jaunākais vecumposms, 1,5-2 gadus veci bērni, rotaļas, pirmsskolas pedagoģiskais process The qualification thesis "Promoting the self-care skills of younger children through play in a preschool educational institution" was developed with the aim of theoretically researching and empirically justifying the possibilities of using play to promote self-care skills in a preschool educational institution for 1,5-2-year-old children. The theoretical part analyzes the concept of self-care skills, certain self-care skills and their amount, which must be learned at the age of 1,5-2 years, considering the possibilities of the age stage. Play as a method of promoting self-care skills are considered. In the empirical part, analyzing the self-care skills of 15 preschool children (dressing, eating, going to the toilet, washing hands and tidying up the environment), it was concluded that potty training and tidying up the environment are the most difficult for children at this age. Using games with imitation of movements, finger play, didactic games and exercises to learn self-care skills, a positive result was achieved for all participants within the first two months. At the end of the work, recommendations for preschool teachers about the possibilities of promoting self-service skills in the younger age group have been developed. Scope of qualification work: 41 pages, 4 tables, 3 images, used 47 literary sources, attached 7 appendices. Key words: self-care skills, younger age, 1,5-2-year-old children, play, preschool pedagogical process