3-4 gadīgu bērnu vārdu krājuma paplašināšanas iespējas rotaļās
Author
Endriheite, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs: “3-4 gadīgu bērnu vārdu krājuma paplašināšanas iespējas rotaļās”. Darba autore: Laura Endriheite Pētījuma mērķis: Izzināt kādi pedagoģiskie nosacījumi ir būtiski, lai paplašinātu vārdu krājumu bērnam ar rotaļām Darbs sastāv no divām daļām: Pirmajā daļā ir apkopotas dažādu autoru teorētiskās atziņas par valodu un runu. Tiek raksturota vārdu krājuma aktivizēšana un paplašināšana pirmsskolā, kā arī raksturota 3-4 gadus vecu bērnu vārdu krājuma attīstība. Teorētiskajā daļā tika aprakstīti rotaļu veidi, būtība un to nozīme vārdu krājuma apguvē 3-4 gadus vecu bērna vārdu krājuma paplašināšanai. Otrajā - empīriskajā daļā tika veikts pētījums pēc iepriekš izvei-dotajiem novērtēšanas kritērijiem, analizēti bērnu vārdu krājums un dažādu vārdšķiru lietošana runā. Vārdu krājums tika mērīts trīs līmeņos, katram līmenim atbilstošs punktu skaits. Rakstu-rota pētāmās grupas aktīvā runa pētījuma sākumā, iegūtie rezultāti ir apkopoti tabulā un dia-grammās. Tiek veikta pedagoģiskā izmēģinājuma darbība ar bērniem vārdu krājuma apguvei ar rotaļu palīdzību un iegūtie dati atspoguļoti tabulā un diagrammā par katru bērnu. Tiek piedāvā-ti divi temati “Pārmaiņas dabā” - piedāvātas sešas rotaļas un otra temata “Manas mājas” ietva-ros – tiek piedāvātas trīs rotaļas. Aiz katra temata nobeigumā atspoguļoti iegūtie rezultāti tabu-lās un diagrammās. Ir apkopoti iegūtie rezultāti pirms un pēc pētījuma 3-4 gadus vecu bērnu vārdu krājuma paplašināšanas iespēja ar rotaļām. Atslēgas vārdi: Valoda, runa, vārdu krājums, vārdšķiras, rotaļa Kvalifikācijas darba apjoms: 44 lappuses, 4 tabulas, 4 diagrammas, 30 literatūras avoti, no tiem 25 latviešu valodā, 5 angļu valodā, 1 krievu valodā, 1 vācu valodā. Qualification thesis: "Possibilities of expanding the vocabulary of 3-4-year-old children in play". Author of the work: Laura Endriheite The purpose of the research: The work consists of two parts: The first part summari-zes the theoretical insights of various authors about language and speech. The activation and expansion of the vocabulary in preschool is described, as well as the development of the vo-cabulary of 3-4-year-old children. The theoretical part described the types of games, their es-sence and their importance in learning vocabulary for expanding the vocabulary of a 3-4-year-old child. In the second - empirical part, a study was conducted according to the previously created evaluation criteria, the children's vocabulary and the use of different word classes in speech were analyzed. Vocabulary was measured at three levels, with a score corresponding to each level. The active speech of the research group was written at the beginning of the study, the obtained results are summarized in a table and diagrams. Pedagogical pilot activity is car-ried out with children to learn vocabulary with the help of games, and the obtained data is ref-lected in a table and a diagram for each child. Two themes "Changes in nature" are offered - six games are offered and three games are offered within the second theme "My house". At the end of each topic, the obtained results are presented in tables and diagrams. The results obtained before and after the study on the possibility of expanding the vocabulary of 3-4-year-old children through games are summarized. Keywords: Language, speech, vocabulary, word classes, play The scope of the qualification work: 44 pages, 4 tables, 4 diagrams, 30 literary sour-ces, of which 25 in Latvian, 5 in English, 1 in Russian, 1 in German.