Pašvadītas mācīšanās sekmēšana pirmsskolā 5-7 gadus veciem bērniem
Author
Feldmane, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Straujā globalizācija un digitalizācija pārveido līdz šim nepieciešamās profesijas, sabiedrības funkcionēšanas un cilvēku sadarbības veidu, kas savukārt norāda uz nepieciešamību risināt prasmju jautājumu. Līdz ar to kā viena no prioritārajām izglītības attīstības tendencēm ir izvirzīta mācīšanās mācīties, uzsverot pašvadītas mācīšanās procesa nozīmību. Ņemot vērā, ka zinātniskie pētījumi pierāda, ka šo prasmi nepieciešams attīstīt jau pirmsskolā, šī pētījuma mērķis ir teorētiski un empīriski pētīt pašvadītas mācīšanās sekmēšanu pirmsskolā 5-7 gadus veciem bērniem. Kvalifikācijas darbu veido teorētiskā daļa un empīriskā daļu. Teorētiskajā daļā tiek pētīta literatūra par 5-7 gadus vecu bērnu pašvadītu mācīšanos. Ņemot vērā teorētiskās atziņas, empīriskajā daļā ar pedagogu aptaujas un novērojumu palīdzību tiek pētīta pašvadītas mācīšanās sekmēšana pirmsskolā 5-7 gadus veciem bērniem. Pētījuma rezultāti sniedza atbildes uz izvirzītajiem jautājumiem, apliecinot, ka 1) pirmsskolā tiek sekmēta 5-7 gadus vecu bērnu pašvadīta mācīšanās; 2) un šim nolūkam pedagogi Latvijā izmanto dažādas pedagoģiskās iespējas- veidojot mācību vidi, kas sekmē pašvadītu mācīšanos, modelējot pašvadītas mācīšanās prasmes un mērķtiecīgi virzot bērna pašvadītu mācīšanos. Kvalifikācijas darbu veido ievads, 2 nodaļas, 6 apakšnodaļas, secinājumi. Darbā ietverti 12 attēli, 3 tabulas, 1 pielikums, izmantoti 45 literatūras avoti (31 angļu valodā), 5 interneta resursi. Darba apjoms ir 54 lappuses, tajā skaitā pielikumi. Rapid globalization and digitization are transforming the necessary occupations, the functioning of society, and the way people collaborate, which in turn indicates the need to solve the problem of skills. Therefore, one of the priorities in the development of education is the emphasis on learning to learn, highlighting the importance of self-directed learning. Given that scientific research shows that this skill needs to be developed in preschool, the aim of this study is to theoretically and empirically examine the promotion of self-directed learning in preschool children aged 5-7. The qualification work consists of a theoretical part and an empirical part. The theoretical part studies literature on self-directed learning in 5-7 year old children. Based on theoretical insights, the empirical part, with the help of teacher surveys and observations, the author studies the promotion of self-directed learning in preschool children aged 5-7. The results of the study provided answers to the questions raised, confirming that 1) self-directed learning is promoted in preschool children aged 5-7; 2) and for this purpose, teachers in Latvia use various pedagogical opportunities - creating an educational environment that promotes self-directed learning, modeling self-directed learning skills, and purposely directing the child's self-directed learning. The qualification paper consists of an introduction, 2 chapters, 6 sub-chapters, conclusions. The work includes 12 images, 3 tables, 1 appendix, using 45 literature sources (31 in English), 5 internet resources. The paper has a volume of 54 pages, including appendices.