• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

4-5 gadus vecu bērnu pamatkustību apguves sekmēšana kustību rotaļās

Thumbnail
View/Open
299-91688-Rudneva_Ramona_rr20047.pdf (1.405Mb)
Author
Rudņeva, Ramona
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Augstkalne, Dace
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darbs “4 – 5 gadus vecu bērnu pamatkustību apguves sekmēšana kustību rotaļās” izstrādāts ar mērķi teorētiski izzināt un praktiski pētīt kustību rotaļu izmantošanas iespējas 4-5 gadus vecu bērnu pamatkustību apguves sekmēšanā. Pētījums sastāv no teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā analizēts pamatkustību jēdziens, raksturota 4-5 gadus vecu bērnu attīstība, kā arī pētītas kustību rotaļu izmantošanas iespējas bērnu pamatkustību attīstības sekmēšanai, kas ļauj empīriskā daļā noteikt pamatkustību attīstības kritērijus un pedagoģiskā procesa vadības principus. Par teorētiskās daļas pamatojumu izmantoti tādi autori kā I. Bidzan-Bluma (2018), I.Bula-Biteniece un R.Jansone (2011), R. Karlovska (2010, 2011, 2017), V.Krauksts (2006), I. Stangaine (2012, 2015, 2018) un citi. Empīriskajā daļā sniegts pārskats par pedagoģiskā procesa organizāciju 4-5 gadus vecu bērnu grupā. Analizēta bērnu aktivitāte dažādās rotaļās un atklāta pētāmo kustību attīstības dinamika pētījuma laikā. Noslēgumā, atbildot uz pētniecības jautājumu “kādas kustību rotaļas ir piemērotākās pamatkustību apguvei 4-5 gadus veciem bērniem?”, secināts, ka bērniem ir piemērotas sižetiskās kustību rotaļas ar jautriem elementiem, kas sagādā īpašu prieku un attiecīgi paaugstina bērnu aktivitāti rotaļās. Pētījuma noslēgumā izstrādāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem, kas piešķir darbam praktisku nozīmīgumu. Kvalifikācijas darba apjoms: 42 lpp., ietver 8 attēlus, 3 tabulas, izmantoti 49 literatūras avoti, pievienoti 6 pielikumi. Atslēgas vārdi: kustību rotaļa, pamatkustības, pirmsskolas pedagoģiskais process, 4-5 gadus veci bērni
 
The qualification thesis " Encouragement of learning of fundamental movements for 4-5-year-old children in movement games" was developed to theoretically explore and practically study the possibilities of using movement games in the engagement of the learning of fundamental movements of 4-5-year-old children. The research consists of theoretical and empirical parts. In the theoretical part, the concept of fundamental movements is analyzed, the development of 4-5-year-old children is characterized, as well as the possibilities of using movement play to promote the development of children's fundamental movements, which allows the empirical part to determine the criteria for the development of fundamental movements and the management principles of the pedagogical process. The theoretical part of the research is based on authors such as: I. Bidzan-Bluma (2018), I.Bula-Biteniece and R. Jansone (2011), R. Karlovska (2010, 2011, 2017), V. Krauksts (2006), I. Stangaine (2012, 2015, 2018) and others. The empirical part provides an overview of the organization of the pedagogical process in an age group of 4-5-year-old children. Children's activity in various games was analyzed and development dynamics were revealed during the research period. In conclusion, in response to the research question "which movement games are the most suitable for learning fundamental movements for 4-5-year-old children?", it was concluded that story-based movement games with fun elements are suitable for children, which bring special joy and, accordingly, increase children's activity in games. At the end of the study, recommendations for preschool teachers were developed, which gives practical importance to the research. The scope of the qualification thesis: 42 pages, includes 8 images, 3 tables, used 49 literature sources, attached 6 appendices. Keywords: movement play, fundamental movements, a preschool pedagogical process, 4-5-year-old children.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/62324
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV