Daiļliteratūra kā līdzeklis bērnu valodas sekmēšanai un valodas bagātināšanai pirmsskolā
Author
Pelecka, Sarmīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Eglīte, Inese
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Sarmīte Pelecka Darba nosaukums: Daiļliteratūra kā līdzeklis bērnu valodas sekmēšanai un valodas bagātināšanai pirmsskolā. Darba mērķis: izpētīt un analizēt daiļliteratūras nozīmi bērnu valodas sekmēšanā un valodas bagātināšanā. Izanalizēt iegūtos materiālus izanalizēt pedagoģisko un psiholoģisko literatūru par bērnu valodas attīstību pirmsskolas vecumā. Veikt prasmju novērojumus pēc izveidotajiem kritērijiem. Apkopot iegūtos materiālus un izdarīt secinājumus. Izveidot materiālo bāzi bērnu valodas attīstīšanai. Pētījumā piedalījās Rīgas “X”pirmsskolas izglītības iestādes 19 vecākās grupas audzēkņi 5–6 gadus veci. No teorijas tika apskatīti jautājumi par bērnu valodas attīstību un daiļliteratūras nozīmi bērnu valodas sekmēšanā. Empīriskajā daļā tika novērtēts bērnu vārdu krājums, pēc izvirzītajiem kritērijiem, tika veikts pedagoģiskais vērojums, praksiskā darbība ar bērniem un iegūto rezultātu analīze. Darba nobeigumā izdarīti secinājumi par daiļliteratūras iespējām bērnu valodas sekmēšanā un vārdu krājuma bagātināšanā, kā arī izteikti ieteikumi daiļliteratūras pielietošanā. Darbs sastāda 61 lpp, 3 tabulas, 7 attēlus, 43 bibliogrāfiskā saraksta vienības, 8 pielikumus. Atslēgas vārdi: daiļliteratūra, vārdu krājums, valodas sekmēšana, bagātināšana, attīstīšana, atstāstīšana, stāstīšana, pārrunas pedagoģiskais vērojums, praktiskā darbība. Author of the work: Sarmīte Pelecka Title of work: Fiction as a means of promoting children's language and enriching language in preschool.
The purpose of the work: to investigate and analyze the importance of fiction in promoting and enriching children's language. Analyze the obtained materials and analyze pedagogical and psychological literature on children's language development at preschool age. Conduct skill observations according to established criteria. Summarize the obtained materials and draw conclusions. To create a material base for children's language development. 19 students of the older group of the Riga "X" preschool educational institution, 5-6 years old, participated in the study. Questions about the development of children's language and the importance of fiction in promoting children's language were examined from the theory. In the empirical part, children's vocabulary was evaluated, according to the set criteria, pedagogical observation, practical activity with children and analysis of the obtained results were carried out. At the end of the work, conclusions are made about the possibilities of fiction in promoting children's language and enriching vocabulary, as well as suggestions for the use of fiction.
The work consists of 61 pages, 3 tables, 7 images, 43 bibliographic list items, 8 appendices.
Key words: fiction, vocabulary, language promotion, enrichment, development, retelling, storytelling, pedagogical observation of discussion, practical activity.