dc.contributor.advisor | Eglīte, Inese | |
dc.contributor.author | Pelce, Baiba | |
dc.contributor.other | Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte | |
dc.date.accessioned | 2023-09-04T09:12:10Z | |
dc.date.available | 2023-09-04T09:12:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.other | 91760 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/62370 | |
dc.description.abstract | Baiba Pelce kvalifikācijas darbs pedagoģijas zinātnē, pirmsskolas pedagoģijas apakšnozarē “Rotaļas un didaktiskās spēles kā latviešu valodas sekmētājas mazākumtautību bērniem”. Izstrādāts Latvijas Universitātes Mg., paed. Ineses Eglītes vadībā, 2022. gadā. Šī darba mērķis ir pētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu latviešu valodas prasmes rotaļu un didaktisko spēļu procesā. Mērķa sasniegšanai tiek izvirzīta sekojoša hipotēze: izmantojot rotaļas un didaktiskās spēles latviešu valodas apguve būs veiksmīga tikai tad, ja: •tiks izvēlētas bērniem aktuālas rotaļas un didaktiskās spēles; •mācību saturs būs saistošs bērnam; •tiks radīta pozitīvi sakārtota vide bērnam. Izvirzītās hipotēzes pierādīšanai tiek izstrādāts darba teorētiskais pamatojums- tās ir teorētiskās nostādnes par otrās valodas apguvi un rotaļu/ didaktisko spēļu raksturojums psihologu, pedagogu un valodnieku atziņas. Tiek aplūkotas otrās un dzimtās valodas prasmes 5-6 gadus veciem bērniem. Turpmākais solis izvirzītā mērķa sasniegšanai ir vecākā pirmsskolas vecuma bērnu raksturojums. Tālāk tiek īstenotas teorētisks un praktisks pētījums, lai noskaidrotu kā rotaļa un didaktiskās spēles ietekmē latviešu valodas apguvi mazākumtautības bērniem. Darbā tiek izmantotas sekojošas pētījuma metodes: teorētiskā un empīriskā (pedagoģiskais novērojums, iegūto rezultātu analīze). Pētījums tiks veikts Rīgas X pirmsskolas izglītības iestādē, kurā piedalīsies 15 mazākumtautības bērni. Darba autore veikto pētījuma rezultātā nonāk pie secinājumiem, ka izvirzītā hipotēze atbilst daļēji. Pētījuma laikā bērniem bija uzlabojumi valodas apguvē, bet nepietiekami, jo valodas apguvei nepieciešams ilgāks laika posms. Autore ir pārliecināta, ka didaktiskās spēles sekmēs valodas kompetenci, ja tiks iekļautas ikdienas pedagoģiskajā procesā. Kvalifikācijas darba apjoms ir 48 lappuses, pielikumu skaits- 9 , izmantotās literatūras informācijas avotu skaits- 44. Atslēgvārdi: latviešu valodas apguve, dzimtā valoda, pirmsskolas vecums, rotaļas un didaktiskās spēles, pozitīva mācību vide. | |
dc.description.abstract | Baiba Pelce's qualification thesis in the science of pedagogy, in the sub-field of preschool pedagogy "Plays and didactic games as facilitators of the Latvian language for ethnic minorities". Developed under the guidance of Ineses Eglites, Mg.,paed. of the University of Latvia, in 2022. The aim of this work is to study the Latvian language skills of older preschool children in the process of play and didactic games. To achieve the goal, the following hypothesis is put forward: using games and didactic games, the learning of the Latvian language will be successful only if •relevant games and didactic games for children are chosen, •the learning content will be engaging for the child; •a positively organized environment will be created for the child. In order to prove the proposed hypothesis, the theoretical basis of the work is developed - these are the theoretical positions on second language learning and the characteristics of didactic play games, the findings of psychologists, pedagogues and linguists. The second language and native language skills of 5-6 year old children are considered. The next step to achieve the set goal is the characteristics of parents of preschool children. Next, a theoretical and practical study is carried out to find out how play and didactic games affect the learning of the Latvian language for minority children. The following research methods are used in the work: theoretical and empirical (pedagogical observation, analysis of obtained results). The research will be conducted in Riga X preschool educational institution, in which 15 will participate minority children. As a result of the research, the author of the paper comes to the conclusion that the proposed hypothesis is partially true. The children of the research period had improvements in language learning, but not enough, because language learning takes a longer period of time. The author is convinced that didactic games will promote language competence if they are included in the daily pedagogical process. The volume of the qualification work is 48 pages, the number of appendices - 9, the number of sources of information from the literature used - 44 Keywords: Latvian language learning, mother tongue, preschool age, play and didactic games, positive learning environment. | |
dc.language.iso | lav | |
dc.publisher | Latvijas Universitāte | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Izglītības zinātnes | |
dc.subject | Latviešu valodas apguve | |
dc.subject | Dzimtā valoda | |
dc.subject | Pirmsskolas vecums | |
dc.subject | Rotaļas | |
dc.subject | Didaktiskās spēles | |
dc.title | Rotaļas un didaktiskās spēles kā latviešu valodas sekmētājas mazākumtautības bērniem | |
dc.title.alternative | Plays and didactic games as facilitators of the Latvian language for ethnic minorities | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | |