Vārdu krājuma pilnveide 5 gadus veciem bērniem rotaļās pirmsskolā
Author
Tračuma, Viktorija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Viktorija Tračuma Kvalifikācijas darbā vēroti 5 gadus veci bērni pirmsskolas izglītības iestādē X, darba tēma “Vārdu krājuma pilnveide 5 gadus veciem bērniem rotaļās pirmsskolā”. Darba apjoms ir 54 lpp.: 10 attēli, 30 literatūras avoti, 2 anketas, un 7 pielikumi. Autore veikusi pedagoģisko vērojumu bērnu valodas attīstības procesam 5 gadus veciem bērniem rotaļās, aptauju skolotājiem, izmantojot atgriezenisko saiti, sniegta informācija skolotājiem. (sk. 2. pielikumu) Tika veikta zinātniskās literatūras analīze par bērna valodas attīstības posmiem dažādu autoru pētījumos, īpaši par 5 gadus veciem bērniem. Vērots un analizēts vispārīgs bērna attīstības temps, ritms, attīstības pakāpe. Analizējot autoru atziņas, autore secina, ka runa ir tieši saistīta ar uzmanību, uztveri, domāšanu, iztēli, atmiņu, svarīga arī fiziskā un emocionālā attīstība, arī sociālie apstākļi. Praktisko nodarbību laikā vēroti 5 gadus veci bērni, izveidots rotaļu kopums. Veidojot kopumu tika ievērots pedagoģiskā darba pamatnosacījumus darbojoties ar 5 gadus veciem bērniem, arī bērnu individuālās īpatnības. Empīriskā pētījuma laikā notika 5 gadus vecu bērnu pedagoģiskā novērošana rotaļu darbības laikā, skolotāju anketēšana. Bērnu valodas zināšanu pārbaude tika veikta mācību gada sākumā (septembrī) un decembrī. Vērojuma rezultāti liecina, ka, izmantojot izvēlēto rotaļu kopumu, 5 gadus vecu bērnu vārdu krājums ir paplašinājies, pilnveidojušās bērnu runas un sadarbības prasmes. Atslēgas vārdi: pirmskolas vecums, pedagoģiskais vērojums, mācību metodes, rotaļa, stātītmācīšana, uzmanība, uztvere, iztēle. Author of the work: Viktorija Tracuma 5-year-olds were observed in the qualification work at the pre-school educational institution X, work topic “Vocabulary improvement for five-years- olds in preschool play.” The scope of qualification work is 54 pages, with 10 images, 30 literature sources, 2 questionnaires, and 5 annexes. Autore has conducted a pedagogical observation of the language development process of children in 5-year-olds through play, a survey for teachers using feedback, provided information to teachers. (see Annex 2) A scientific literary analysis of the stages of a child's language developmenthas been carried out in studies by various authors, especiallyfor 5-year-olds. Observed and analyzed the general pace, rhythm, stage of development of the child. Analyzing the authors' insights, the author concludes that speech is directly related to attention, perception, thinking, imagination, memory, physical and emotional development, including social conditions, is also important. During the practical classes, 5-year-olds were watched, a playset was created. The basic conditions of pedal work in dealing with 5-year-olds, including the individual characteristics of children, were respected. During the empirical study, pedagogical observation of 5-year-old children during play activity, questionnaires of teachers took place. The children's language proficiency test was carried outat the beginning of the teaching year (September) and in December. The results of the observation show that with the chosen playset, the vocabulary of 5-year-olds has expanded, children's speech and cooperation skills have improved. Keywords: pre-school age, pedagogical observation, teaching methods, play, storytelling, attention, perception, imagination.