Show simple item record

dc.contributor.advisorMiltuze, Anika
dc.contributor.authorDzedone, Dace
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2023-09-04T09:12:22Z
dc.date.available2023-09-04T09:12:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other92258
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/62454
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija atklāt, kādas saistības pastāv starp vecāku audzināšanas pieejām, attieksmi un komunikāciju par adopciju un bērnu uzvedības problēmām adoptētāju ģimenēs, kuras audzina skolas vecuma bērnus, kā arī noskaidrot, cik lielā mērā vecāku audzināšanas pieejas, attieksme un komunikācija par adopciju, kā arī vecāku priekšstats par bērnu negatīvo agrīnās bērnības pieredzi izskaidro bērna internalizētās un eksternalizētās uzvedības problēmas. Pētījumā piedalījās 130 adoptētāji (94,6% sievietes un 5,4% vīrieši), kuri šobrīd audzina vismaz vienu adoptētu bērnu vecumā no 7 līdz 18 gadiem (50,8% meitenes, 49,2% zēni). Pētījumā tika izmantota Alabamas audzināšanas aptauja (APQ, The Alabama Parenting Questionnaire), psiholoģiskās kontroles skala no Bloka bērnu audzināšanas pieeju aptaujas (CRPR, Block’s Child Rearing Practices Report), Ahenbaha bērnu uzvedības novērtējuma anketas vecāku forma (CBCL 6-18, Child Behavior Checklist) un Kērka adopcijas aptauja (KAQ, Kirk Adoption Questionnaire), kas latviski adaptēta šī pētījuma ietvaros. Pētījumā tika atklātas statistiski nozīmīgas, negatīvas saistības starp vecāku iesaistīšanos un pozitīvu audzināšanu un bērnu internalizētās un eksternalizētās uzvedības problēmām. Statistiski nozīmīgas pozitīvas saistības atklātas arī starp sliktu uzraudzību, pretrunīgu disciplinēšanu, fizisku sodu, psiholoģisku kontroli un internalizētās un eksternalizētās uzvedības problēmām. Adoptētāju empātija pret bērna izpratni un izjūtām par adopciju ir statistiski nozīmīgi pozitīvi saistīta ar bērna internalizētās uzvedības problēmām, savukārt, ar adopciju saistīto atšķirību atzīšana un komunikācija par adopciju ir statistiski nozīmīgi pozitīvi saistītas ar eksternalizētās bērnu uzvedības problēmām. Pētījuma rezultāti atklāja, ka negatīva agrīnās bērnības pieredze, empātija pret bērna izpratni un izjūtām par adopciju, vecāku audzināšanas pieejas – pretrunīga disciplinēšana un zema vecāku iesaistīšanās prognozē internalizētās uzvedības problēmas. Savukārt, slikta uzraudzība, psiholoģiska kontrole, kā arī bērna negatīva agrīnās bērnības pieredze un ar adopciju saistīto atšķirību atzīšana no adoptētāju puses prognozē eksternalizētās uzvedības problēmas.
dc.description.abstractThe aim of the study was to investigate whether there are correlations between parenting approaches, attitudes and communication about adoption and child behavior problems in adoptive families raising school-age children. It was also investigated to what extent parenting approaches, attitudes and communication about adoption, as well as parents perception of adopted child’s adverse childhood experience explains the internalized and externalized child behavior problems. 130 adoptive parents (94.6% women and 5.4% men) who are currently raising at least one adopted child between the ages of 7 and 18 (50.8% girls, 49.2% boys) participated in the study. The Alabama Parenting Questionnaire (APQ), psychological control scale from Block's Child Rearing Practices Report (CRPR), parent report form of the Child Behavior Checklist (CBCL 6-18) were used in the study, as well as Kirk’s Adoption Questionnaire (KAQ, Kirk Adoption Questionnaire), which was adapted to Latvian as part of this study. The study found statistically significant, negative associations between parental involvement and positive parenting and children's internalizing and externalizing behavior problems. Statistically significant positive associations were also found between poor monitoring, inconsistent disciplining, physical punishment, psychological control, and internalized and externalized child behavior problems. Adopters' empathy towards the child's understanding and feelings about adoption is statistically positively related to children's internalized behavior problems, while acknowledgement of adoption-related differences and adoption communication are statistically significantly positively related to children's externalized behavior problems. Results of the study revealed that adverse childhood experience, empathy for the child's understanding and feelings about adoption, parenting approaches - inconsistent disciplining and low involvement predict internalized behavior problems. On the other hand, poor monitoring, psychological control, as well as adverse childhood experience and acknowledgement of differences related to adoption by adoptive parents predict externalized behavior problems.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectvecāku audzināšanas pieejas
dc.subjectadopcija
dc.subjectkomunikācija par adopciju
dc.subjectempātija pret bērna izpratni un izjūtām par adopciju
dc.subjectbērnu eksternalizētās un internalizētās uzvedības problēmas
dc.titleSaistības starp vecāku audzināšanas pieeju, attieksmi un komunikāciju par adopciju un bērnu uzvedības problēmām adoptētāju ģimenēs
dc.title.alternativeRelationships Between Parenting Approaches, Communication and Attitude About Adoption and Behavioral Problems of Children in Adoptive Families
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record