• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klases audzinātāja maiņas saistība ar skolēnu sekmību pamatskolas posmā

Thumbnail
View/Open
299-93080-Eberharde_Laila_le21059.pdf (833.3Kb)
Author
Eberharde, Laila
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kiseļova, Rita
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Lai noskaidrotu atbildi uz pētījuma jautājumu: “Vai klases audzinātāja maiņai pamatizglītības posmā ir saistība ar skolēnu labsajūtu skolā un mācību sasniegumiem?”, teorētiskajā daļā analizēta zinātniskā literatūru par klases audzinātāja ietekmi uz klases vidi, vides ietekmi uz skolēniem un analizētas autoru atziņas par klases audzinātāja ietekmi uz skolēnu labsajūtu skolā un mācību sasniegumiem, empīriskajā daļā pētīta klases audzinātāju maiņa pamatizglītības posmā dažādās pasaules valstīs, veikts pētījums par klases audzinātāju ietekmi uz mācību vidi un skolēnu sekmību. Aptaujāti Latvijas skolu direktori, kuru pārstāvētās skolas piedalījās OECD PISA 2018 izglītības pētījumos un noskaidrota dažādu Valmieras novada skolu 9.klašu un 10.klašu skolēnu pieredze un viedoklis par klases audzinātāju maiņu pamatskolā. Pētījumā atklājās, ka visbiežāk Latvijā pirmais klases audzinātājs mainās 5.klasē, ka nereti klases audzinātāji mainās trīs un vairākas reizes, un skolu direktori šim apstāklim piešķir lielāku nozīmi nekā skolēni.
 
To find out the answer to the question: “Does the change of the class teacher in the primary education stage correlate with pupil wellbeing at school and their learning achievements?”, the theoretical part analyzed scientific literature on the impact of a classroom teacher on the classroom environment, environmental impact on pupils and analyzed authors' insights on the impact of a class teacher on pupil wellbeing at school and learning achievement, the empirical part explores the change of the class teacher at the primary education stage in different countries around the world, conducted a study on the impact of class educators on the learning environment and students educational success. The Principals of Latvian Schools, whose represented schools participated in OECD PISA 2018 educational studies were surveyed. The students of the 9th and 10th grades of Valmiera district schools were also surveyed, in which their opinion and experience about the change of the class teacher in the primary education stage was clarified. The study revealed that in Latvia the first class teacher most often changes in grade 5. Students feel the impact of this change on their sense of safety and achievement more than school principals expect.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/62468
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV