• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Juridiskā fakultāte / Faculty of Law
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Programma kā aizsardzības objekts video spēļu nozarē

Thumbnail
View/Open
307-86882-Kotelnikova_Darja_dk17083.pdf (2.431Mb)
Author
Koteļņikova, Darja
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Rozenfelds, Jānis
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Ar vien lielāko lomu mūsdienās aizņem informācijas tehnoloģijas un īpaši video spēļu jomā strauji attīstās aizņemot vadošas pozīcijas ekonomikā. Tajā pašā laikā video spēļu izstrādātāju tiesības ir ļoti neaizsargātas pret tās programmas kopēšanu. Mūsdienu videospēles ir vairāku autordarbu kopums, proti, interaktīvi audiovizuāli elementi displejā un datorprogramma, kas tos darbina un ģenerē. No tās rodas zināmas problēmas gan video spēļu juridiskajā klasifikācijā, gan to attiecināšanā uz mākslas darbiem, kā arī autortiesību prasību piemērošanu spēļu tehnisko īpatnību dēļ. Šajā darbā autore aplūko intelektuālā īpašuma tiesisko regulējumu video spēļu industrijā. Tiek analizēti intelektuālā īpašuma tiesību objekti, aplūkota tiesu prakse, kā arī pētīti dažādi ekspertu viedokļi saistībā ar šo jautājumu. Tiek atzīmēti ekskluzīvo tiesību atsavināšanas vai intelektuālās darbības rezultāta iegūšanas veidi un sniegti priekšlikumi par programmas tiesisko aizsardzības nodrošināšanu.
 
Information technology is playing an increasingly important role today, and video games in particular are developing rapidly, occupying leading positions in the economy. At the same time, the rights of video game developers are very vulnerable to copying its program. Today's video games are a collection of multiple works, namely interactive audio-visual elements on a display and a computer program that drives and generates them. This raises some issues both in the legal classification of video games and their extension to works of art, as well as in the application of copyright requirements due to the technical nature of the games. In this work, the author looks at the legal framework of intellectual property in the video game industry. Objects of intellectual property rights are analysed, case law is considered, as well as various expert opinions on this issue are studied. The types of expropriation of exclusive rights or acquisition of the result of intellectual activity are noted and proposals for ensuring the legal protection of the program are provided.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/62886
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (JF) / Bachelor's and Master's theses [5185]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV