Satversmei neatbilstoši Satversmes grozījumi
Author
Onzuls, Armands
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Rodiņa, Anita
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Latvijai ir viena no vecākajām konstitūcijām demokrātiskajā pasaulē. Mūsu Satversme ir ne vien noturīga, bet arī moderna, jo tās lakoniskais stils ļauj piemēroties laika garam un attīstīties līdz ar valsts tiesiskās apziņas robežām. Tās pastāvēšanas vēsturē Satversme ir grozīta piecpadsmit reizes. Atsevišķi grozījumi papildināja Satversmi ar jaunu nodaļu un citos gadījumos citstarp arī mainīja valsts prezidenta ievelēšanas procedūru, paredzot, ka balsojums Saeimā ir atklāts. Līdz ar globālo epidēmiju un Krievijas karadarbību Ukrainā, tiesību nozare nav iztikusi bez ievērīgiem notikumiem, izgaismojot vairākkārtējus mēģinājumus grozīt Satversmi. Autors ir analizējis vai likumprojektu uzraudzības kārtība ir pietiekami efektīva, lai izslēgtu gadījumus, kad Satversmes grozījumu likumprojekts neatbilst Satversmei, secinot, ka būtu jāattīsta līdz šim veidojusies izpratne par konstitucionālās kontroles noteiktajām robežām. Latvia has one of the oldest constitutions in the democratic world. Our Constitution is not only durable, but also modern, because its laconic style makes it possible to adapt to the spirit of time and to develop along with the boundaries of the national legal consciousness. In its history, the Constitution has been amended fifteen times. Some amendments supplemented the Constitution with a new chapter and, in other cases, also changed the procedure for the election of the President, providing that the vote in the parliament was open. With the global epidemic and the Russian hostilities in Ukraine, the law sector has not been exerted without intrusive events, illuminating multiple attempts to amend the Constitution. The author has analyzed whether the procedures for supervision of draft laws are effective enough to exclude cases where the draft Constitution Amendment Bill does not comply with the Constitution itself, concluding that the limits specified for constitutional control should be reevaluated and controlling measures should evolve.