• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitālo līdzekļu izmantošana 5-6 gadus vecu bērnu atmiņas veicināšanai pedagoģiskā procesā

Thumbnail
View/Open
299-93983-Rodionova_Alisa_ar20090.pdf (3.839Mb)
Author
Rodionova, Alisa
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba tēma: "Digitālo līdzekļu izmantošana 5-6 gadus vecu bērnu atmiņas veicināšanai pedagoģiskā procesā". Darba mērķis ir teorētiski analizēt un praktiski pārbaudīt, kā digitālie līdzekļi sekmē 5-6 gadus vecu bērnu atmiņas attīstīšanas iespējas. Kvalifikācijas darbu veido divas nodaļas ar apakšnodaļām, darba autores secinājumi. Darba pirmā nodaļā: Darbā tiek analizēti dažādu autoru teorētiskā literatūra par digitālajām tehnoloģijām, vārdu krājumu, atmiņas jēdziena definīciju, runas attīstības raksturojumu 5-6 gadu veciem bērniem. Darba otrā nodaļa: Lai noskaidrotu, kā veicināt atmiņu caur digitāliem mācību līdzekļiem 5-6 gadu veciem bērniem, tika pielietota bērnu darbu kritēriju analīze, vecāku aptauja, pielietojot anketes, un kvalitatīvā pētījuma metode - padziļināta intervija ar pirmsskolotāju, kurš strādā ar bērniem 5-6 gadu vecumā. Aptaujā piedalījās 16 respondenti (5-6 gadu vecumā bērnu vecāki). Fokusējoties uz apmācības procesu ar digitālām mācību līdzekļiem klātienē, tika izvēlēti šādi digitālie mācību līdzekļi: video apmācības materiāls un interneta vietne bernistaba.lv. Darba apjoms: 42 lapaspuses, 9 attēli (tabulas), 80 izmantotās literatūras un avotu saraksti, 8 pielikumi. Atslēgas vārdi: atmiņa, digitālie mācību līdzekļi, digitālas tehnoloģijas.
 
The topic of the qualification work: 'The use of digital tools to promote the memory of 5-6 year old children in the pedagogical process'. The aim of the thesis is to theoretically analyse and practically test how digital tools contribute to the development of memory in 5-6 year old children. The qualification work consists of two chapters with subchapters, the author's conclusions. The first chapter: The theoretical literature on digital technologies, vocabulary, definition of the concept of memory, characteristics of speech development in 5-6 year old children by different authors is analysed in the thesis. The second chapter of the work: In order to find out how to promote memory through digital learning tools in 5-6 year old children, the following methods were applied: criterion analysis of children's work, questionnaire survey of parents and qualitative research method - in-depth interview with a preschool teacher who works with 5-6 year old children. 16 respondents (parents of children aged 5-6) took part in the survey. Focusing on the process of face-to-face teaching with digital teaching tools, the following digital teaching tools were selected: video teaching material and the website bernistaba.lv. Scope of work: 42 pages, 9 figures (tables), 80 references and lists of sources, 8 annexes. Keywords: memory, digital learning tools, digital technologies.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/63068
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV