• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dzimtas vēstures izpētes integrēšana latviešu valodas apguves procesā.

Thumbnail
View/Open
299-94303-Jakubovskis_Kristians_kj19037.pdf (2.004Mb)
Author
Jakubovskis, Kristiāns
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma Dzimtas vēstures izpētes integrēšana latviešu valodas apguves procesā mērķis ir pamatot dzimtas vēstures izzināšanas starppriekšmetu saikni ar latviešu valodas mācību priekšmetu vidusskolā un apzināt dzimtas vēstures pētniecības iekļaušanas iespējas latviešu valodas apguves procesā, izmantojot izstrādāto lingvodidaktisko materiālu. Diplomdarbā ir četras nodaļas. Pirmajā nodaļā analizēti vispārējās izglītības standartā norādītie sasniedzamie rezultāti, mācību līdzekļi, pamatota integrēta mācību satura lietderība, otrajā nodaļā skaidrota dzimtas vēstures pētniecības metodika, trešajā nodaļā raksturoti izmēģinājumdarbībā iesaistītās klases skolēni pedagoģiski psiholoģiskā aspektā, ceturtajā nodaļā analizēta didaktiskā materiāla izstrāde un aprobācija. Pētījumā secināts, ka darba mērķis ir daļēji sasniegts: skolēni ar interesi iesaistījās dzimtas vēstures tematikai veltītajās mācību stundās, atzīstot, ka viņiem šķiet interesantākas tās nodarbības, kurās iespējams iegūt ne tikai teorētiskās zināšanas latviešu valodā, bet arī papildu informāciju par saviem ģimenes, dzimtas locekļiem. Tika paplašinātas skolēnu zināšanas par latviešu antroponīmu sistēmu un attīstīta pētnieciskā darba prasme,. Skolēnu darbību lielā mērā negatīvi ietekmēja noturīgu paradumu, režīma, datorprasmju un patstāvīgas mācīšanās spēju trūkums. Atslēgvārdi: latviešu valoda, dzimtas vēsture, zinātniskais valodas stils, antroponīmi.
 
The aim of the study Integrating the study of family history in the process of learning the Latvian language is to substantiate the inter-subject connection of the study of family history with the subject of the Latvian language in secondary school, by studying and analyzing theoretical literature, the author's personal experience; identify the possibilities of including family history research in the process of learning the Latvian language, using the language didactic material developed for learning the anthroponymic system of the Latvian language. The thesis has four chapters. The first chapter analyzes the attainable results specified in the general education standard, teaching aids, the usefulness of integrated curriculum is justified, the second chapter describes the family history research methodology, the third chapter describes the students of the class involved in the pilot activity from a pedagogical and psychological aspect, the fourth chapter describes the development and approval of the didactic material. The study concluded that the aim of the work has been partially achieved: the students were interested in lessons related to family history, admitting that they find the lessons more interesting in which it is possible to acquire not only theoretical knowledge in the Latvian language, but also to acquire additional information about your family members. Pupils' knowledge of scientific research activities, the system of Latvian anthroponyms was expanded. Students' performance was largely negatively affected by persistent habits, routines, computer skills, and lack of self-directed learning. Keywords: Latvian language, family history, scientific language style, anthroponyms
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/63105
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV