Morfoloģiskas tabulas izmantošana bioloģijas kursa temata “Šūnas un organisma darbība” apguvē vidusskolā
Автор
Šakirova, Ļaisana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Birziņa, Rita
Дата
2023Metadata
Показать полную информациюАннотации
Morfoloģiskas tabulas izmantošana bioloģijas kursa temata “Šūnas un organisma darbība” apguvē vidusskolā. Ļaisana Šakirova, darba vadītāja: Vad. pētn. Dr. paed. Rita Birziņa. Skolotāja pieredzes darbs, 75 lappuses, 5 attēli, 6 tabulas, 38 literatūras avots, 10 pielikumi. Latviešu valodā. Darba mērķis ir aprobēt morfoloģiskas tabulas metožu izmantošanu bioloģijas optimālā (Bioloģija I) kursa temata “Šūnas un organisma darbība” apguvē vidusskolā, tādejādi dažādojot mācību stundas un iespējams sekmējot izglītojamo motivāciju. Darbā apkopota un izvērtēta autores 2022./2023. m. g. pieredze. Ir izstrādāts un aprobēts temata “Šūnas un organisma darbība” tematiskais plāns, temata stundu plāni, mācību materiāli un temata noslēdzošais pārbaudes darbs. Veikta rezultātu analīze parāda, ka morfoloģiskā modeļa izmantošana ļauj dažādot mācību stundu, konkrētiem stundu sasniedzamiem rezultātiem izvēloties un kombinējot stundas struktūrelementiem atbilstošās metodes. Darbā ir secināts, ka dažādojot mācību stundu, paaugstinās arī skolēnu iesaiste mācību procesā, kas savukārt var veicināt skolēna mācību motivācijas celšanu. Par būtiskiem izaicinājumiem tiek uzskatīts bioloģijas optimālā kursa kopumā un temata “Šūnas un organisma darbība” atbilstošu mācību materiālu trūkums, kas būtiski paaugstina skolotāja slodzi un pazemina pedagoga iespējas kvalitatīvi veikt savu darbu. Using a Morphological Table in the Biology Topic “Functioning of the Cell and Organism” at Secondary School. Laisana Shakirova, supervisor Leading researcher Dr. paed. Rita Birzina. Teacher experience work, 75 pages, images, 6 tables, 38 sources of literature, 10 annexes. Written in Latvian. The aim of the work was to use a morphological table methods in the optimal biology (Biology I) course topic “Functioning of the cell and organism” at secondary school, thus diversifying lessons and possibly promoting the motivation of students. The work summarizes and evaluates author’s experience in 2022/2023 school year. The thematic plan, lesson plans, teaching materials and the final test of the topic “Functioning of the cell and organism” have been developed and approved. An analysis of the results shows that the use of the morphological model allows to diversify the lesson by choosing and combining the methods corresponding to the structural elements and specific achievable results of the lesson. The work concludes that by diversifying the lesson, students' involvement in the learning process increases, which in turn can promote to improve student's learning motivation. The lack of appropriate teaching materials for the optimal biology course as a whole and the topic " Functioning of the cell and organism" are considered significant challenges, which significantly increases the teacher's workload and lowers the pedagogue's ability to perform their work qualitatively.