• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Māšīnmācīšanās pielietošana zoles spēlei

Thumbnail
View/Open
302-94415-Berzins_Gints_gb21071.pdf (1.406Mb)
Author
Bērziņš, Gints
Co-author
Latvijas Universitāte. Datorikas fakultāte
Advisor
Balodis, Kaspars
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Mūsdienās mašīnmācīšanās metodes ir bijušas ļoti efektīvas, lai izstrādātu spēcīgas, automatizētas gājienu prognozēšanas sistēmas, kā arī jaunu stratēģiju veidošanā. Tādās spēlēs kā šahs un Go lieliskus panākumus ir guvušas datorprogrammas AlphaZero un AlphaGo. Atkārtoti spēlējot vienu un to pašu stratēģijas spēli un mācoties no iepriekšējiem gājieniem ir iespējams iegūt ļoti veiksmīgus rezultātus – programmas, kas spēj uzvarēt pat vislabākos profesionāļus. Ir pamats domāt, ka šāda pieeja arī varētu dot veiksmīgus rezultātus kāršu spēlei Zole. Maģistra darbā tas arī tiek pētīts, kā mašīnmācīšanās metodes ir izmantotas citās stratēģiskās galda un kāršu spēlēs un, kas no tā būtu pielietojams arī kāršu spēlei Zole.
 
In recent times machine learning techniques have become very effective in developing powerful, automated online game prediction systems, as well as in generating new strategies. In games such as chess and Go the computer programs AlphaZero and AlphaGo have achieved great success. By repeatedly playing the same strategy games and learning from previous moves, it is possible to get very successful results – programs that can defeat even the best professionals. There is a reason to believe that such an approach could also yield successful results for the card game Zole. The master’s thesis also explores how machine learning methods have been used in other strategic board and card games and what could be applied to the card game Zole.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/63258
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5688]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV