• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultāte / Faculty of Science and Technology
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spēļu un sacensības elementu izmantošana mācību vides saskarnes dizainā

Thumbnail
View/Open
302-95863-Roba_Paula.Nataniela_pr19015.pdf (1.475Mb)
Author
Roba, Paula Nataniela
Co-author
Latvijas Universitāte. Datorikas fakultāte
Advisor
Zariņa, Solvita
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Viens no svarīgākajiem aspektiem, kam saskarnes izstrādes procesā tiek pievērsta īpaša uzmanība, ir lietotāju pieredze un tās uzlabošana. Spēļu un sacensības elementu iekļaušana ir vienkāršs, bet efektīvs veids, kā uzlabot lietotāju pieredzi un palielināt lietotāju iesaisti mācību platformās. Bakalaura darba autores studentes pieredze, apgūstot mācību kursus LU Datorikas fakultātē un pedagoģiskā darba pieredze, mācot matemātikas priekšmetus vidusskolas līmenī, liecina, ka spēles elementu iekļaušana jeb spēliskošana palīdz motivēt lietotāju, tādejādi sekmējot zināšanu apguvi. Bakalaura darba ietvaros analizētas spēliskošanas optimālas tehniskās izveides iespējas un to pielietojums mācību vides saskarnes dizainā. Darba teorētiskajā daļā pētīta spēļu un sacensības elementu izmantošana mācību vides saskarnes dizainā. Darba praktiskajā daļā izstrādāta saskarne balstoties uz Latvijas Universitātes Datorikas fakultātes kursa "Izlīdzinošais kurss vidusskolas matemātikā" (iepriekš “Izlīdzinošais kurss matemātikā”) mācību videi ar un bez spēļu un sacensības elementiem. Saskarnes izstrādei izmantota Drupal 7 satura pārvaldības sistēma, papildinot to ar vairākiem Drupal papildu moduļiem. Izstrādē izmantotas php, html, css programmēšanas valodas, kā arī lietotāju datu glabāšanai un uzturēšanai lietota mySQL datubāze. Spēliskošanas efektivitātes analīze izdarīta, balstoties uz praktiskās daļas rezultātiem.
 
One of the most important aspects to which special attention is paid in the interface development process is the used experience and its improvement. Incorporating game and competitive elements is a simple, but effective way to improve user experience and increase user engagement in learning platforms. The student experience of the author of this bachelor’s thesis, taking courses at the Faculty of Computer Science of the University of Latvia, and the pedagogical work experience teaching mathematics subjects on a secondary school level, shows that the inclusion of game mechanics also known as gamification helps to motivate the user, promoting the acquisition of knowledge. Within the framework of the bachelor’s thesis the optimal technical development options and posibilities of gamification are analysed and its application in the design of learning environment interfaces are studied. In theoretical overview of this bachelor’s thesis, the use of game and competition elements in the design of learning environment interfaces are studied. In the practical part of this paper, interfaces based on University of Latvia Faculty of Computing course "Izlīdzinošais kurss vidusskolas matemātikā" (previously known as “Izlīdzinošais kurss matemātikā”) learning environment with and without game and competition elements are developed. The Drupal 7 content management system together with various drupal modules are used to develop the interfaces. In the development of the interfaces the programming languages php, html, css, are used and a mySQL database is used for storing and maintaining user data. The analysis of the effectiveness of gamification is done based on the results of the practical part.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/63274
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (EZTF) / Bachelor's and Master's theses [5688]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV