Literārā tiesa Rūdolfa Blaumaņa noveles „Raudupiete” apguvē
Author
Puriņa, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikute, Elita
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbā „Literārā tiesa Rūdolfa Blaumaņa noveles „Raudupiete” apguvē” pētīta problēma, kā plānot un organizēt literārās tiesas kā metodes procesu, apgūstot literārus darbus mācību stundās. Darba mērķis ir izstrādāt metodiskās sistēmas variantu veiksmīgai R. Blaumaņa noveles „Raudupiete” apguvei, kā metodi izmantojot literāro tiesu. Diplomdarba teorētiskajā daļā pētīta pedagoģiskā un metodiskā literatūra par literatūru kā mācību priekšmetu un metožu ar lomu spēlēm nozīmību šajā mācību priekšmetā. Tāpat apskatīta rakstnieka R. Blaumaņa personība un daiļrade, pievēršot uzmanību viņa ieguldījumam noveļu žanra attīstībā latviešu literatūrā un apskatot noveli „Raudupiete” reālisma kontekstā. Pedagoģiskā izmēģinājuma laikā tika organizēta literārā tiesa trīs desmito klašu skolēniem, iekļaujot darba autores izstrādātus un pielāgotus mācību materiālus. Darbā ietverts metodiskā varianta plāns, skolotāja un skolēnu sadarbības rezultātu analīze. Pielikumā iekļautas darba autores izstrādātās darba lapas. Atslēgas vārdi: literārā tiesa, Rūdolfa Blaumaņa biogrāfija un daiļrade, novele, literatūras mācību priekšmets, vidusskola. The diploma thesis „Literary trial studying the short story "Raudupiete" by Rudolf Blaumanis” examines the problem of how to plan and organize the process of literary trial as a method when learnig about literary works. The thesis strives to develop the methodologicac system variant for the successful studying of R. Blaumanis short story „Raudupiete”, using literary trial as a learning method. The theoretical part o the diploma thesis is studied pedagogical and methodological literature on literature lessons and the importance of role playing methods in this subject. In the theoretical part there is also an insigt in Rūdolfs Blaumanis biography and literary work , paying attention to his contribution to the development of the short story genre in Latvian literature and examing the short story „Raudupiete” in the context of realism. During the pedagogical trial, a literary trial was organized for tenth grade students, including learning materials. The work includes description of literature lessons plans, analysis of the results of cooporation between the teacher and studens. Key words: literar trial, personality and fictional titles of Rudolfs Blaumanis, literature, short story.