• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Personalizācijas un automatizācijas ieviešana e-komercijā

Thumbnail
View/Open
303-95334-Negoro_Rara_rn20030.pdf (13.23Mb)
Author
Negoro, Rara
Co-author
Latvijas Universitāte. Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāte
Advisor
Bērziņa, Kristīne
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba pētījuma mērķis ir analizēt patērētāju uztveri par personalizācijas un automatizācijas ieviešanu e-komercijā mākslīgā intelekta tehnoloģiju attīstības kontekstā. No teorētiskās atziņas iepriekšējos pētījumos patērētāja uztveres un izziņas priekšmetā, patērētājam radītais iespaids un atbilstošie iespaida elementi veido vai nu barjeru, vai veicinātājus personalizācijas īstenošanā. Tiešsaistes aptauja tika izplatīta, lai savāktu empīriskus pierādījumus par to, kā patērētāji uztver personalizētus ieteikumus e-komercijas vietnēs. Atbilstošā hipotēze tika analizēta, izmantojot hī kvadrāta testu, kas veikts, izmantojot SPSS. Pētījums izceļ pozitīvu uztveri par personalizētiem ieteikumiem, tomēr ar to saistītā mākslīgā intelekta tehnoloģija strauji attīstās. Līdz ar to iespēja krasas izmaiņas patērētāju uztverē ierobežo pētījuma vispārināmību. Optimizējot personalizāciju, izmantojot mākslīgā intelekta tehnoloģiju, tiek uzsvērta datu privātuma atbilstības nozīme un uzņēmumu centieni nodot patērētājiem sava biznesa caurspīdīgumu un uzticamību. Uzņēmējdarbības nākotnes uzdevums ir tikt galā ar radošajām bažām par datu privātumu, kā arī biznesa ētikas jautājumiem par manipulējamas biznesa stratēģijas izmantošanu, kas potenciāli izraisa netīšu patērētāju pirkuma lēmumu.
 
The aim of bachelor’s thesis research is to analyse consumer perception of the implementation of personalization and automation in e-commerce in the context of the development of artificial intelligence technologies. From the theoretical finding in past research in the subject of consumer perception and cognition, the impression given to consumer and corresponding elements of the impression composes either barrier or facilitators upon the implementation of personalization. The online survey was distributed to collect empirical evidence of the consumer perception of personalized recommendations at e-commerce websites. The corresponding hypothesis was analysed using chi-square test performed using SPSS. The research highlights positive perception of personalized recommendations, nevertheless, the related artificial intelligence technology innovates at fast pace. Thus, possibility of drastic shift in consumer perception limits the research generalizability. Upon optimising the personalization using artificial intelligence technology, the weight of compliance in data privacy and businesses' effort to convey the transparency and creditability of their business to consumers is emphasized. The future task for business is to cope with arising concerns in data privacy, as well as questions in business ethics for the use of manipulatable business strategy which potentially induce unintentional consumer purchase decision.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/64323
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV