Studentu multilokalitātes paradumi Latvijā
Author
Felša, Sindija
Co-author
Latvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
Advisor
Krišjāne, Zaiga
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Cilvēku multilokalitāte mūsdienās kļūst par arvien aktuālāku fenomenu, jo arvien vairāk cilvēki izvēlas uzturēt vairākas dzīvesvietas. Studenti ir vieni no sociālo grupu pārstāvjiem, starp kuriem multilokalitāte visvairāk izpaužas, jo tiem ir dzīvesvieta savās dzimtajās mājās un dzīvesvieta studiju pilsētā. Šajā maģistra darbā “Studentu multilokalitātes paradumi Latvijā” tiek pētīti Rīgas, Jelgavas, Ventspils un Liepājas lauku un mazpilsētu studenti un noskaidroti to multilokalitātes paradumi, kas tiek veikti tikai dzimtajā teritorijā, paradumi, kas tiek veikti tikai pilsētā, kurā studenti studē, paradumi, kas saistīti ar lauku teritorijām, bet ko studenti piekopj pilsētā, paradumi, kas saistīti ar pilsētu, bet ko studenti piekopj dzimtajā pusē, kā arī paradumi, ko studenti veic tranzīta telpā, pārvietojoties no dzimtās vietas uz pilsētu, kurā studē un otrādi. Līdz šim pētījumi par multilokalitāti Latvijā ir maz veikti, bet, pētot to studentu vidū, ir iespējams noteikt tendenci Latvijas teritorijām attīstīties no studentu ietekmes viedokļa, jo to multilokalitātes paradumu izpēte uz to norāda. Šī pētījuma galvenais virziens ir Rīgas, Jelgavas, Ventspils un Liepājas studentu multilokalitātes paradumu izpēte. Papildus tiek pētīti arī divi citi virzieni – studentu nākotnes plāni uz multilokālu teritoriju uzturēšanu un studentu skatījums uz atšķirīgas vides, kultūras ietekmi uz cilvēku, ņemot vērā, ka šajā darbā tiek pētīta pilsētas un lauku, mazpilsētu vide, kultūra. Tika aptaujāti kopumā 200 studenti, starp kuriem 104 studenti no Rīgas, 33 studenti no Jelgavas, 33 studenti no Liepājas un 30 studenti no Ventspils augstākās izglītības iestādēm. Tika padziļināti intervēti 4 Rīgas studenti gan no ciemiem, viensētām gan no mazpilsētas. Kopumā aptaujātie studenti 14 paradumus, kas saistās ar to dzimtajām vietām, vairāk neizkopj, nekā piekopj pilsētā, kurā studē, kas norāda uz salīdzinoši augstu iekļaušanās pakāpi pilsētā vai lielu vides, kultūras atšķirību neesamību starp pilsētu un lauku teritorijām, uz ko norāda arī atsevišķi intervētie studenti. Intervētie studenti arī norāda, ka, viņuprāt, ir paradumi, kas raksturo tikai pilsētas iedzīvotājus, un ir paradumi, kas raksturo tikai lauku iedzīvotājus, tomēr kopumā studenti atzīst, ka izteiktas atšķirības starp lauku un pilsētas vidi nav, priekšroku kā dzīvesvietai nākotnē vairāk dodot pilsētai, bet laukiem – kā sezonālai mājvietai. Atslēgvārdi: studentu multilokalitātes paradumi, dzīvesvieta, pilsētas un lauku vide un kultūra, anketēšana, intervija. People's multilocality is becoming an increasingly relevant phenomenon today, as more and more people choose to maintain multiple residences. Students are one of the representatives of the social groups among whom multilocality is most manifested, since they have a place of residence in their native homes and a place of residence in the city where they study. In this master's thesis "Students' multilocality habits in Latvia" rural and small-town students of Riga, Jelgava, Ventspils and Liepāja are studied and their multilocality habits, which are carried out only in their home territory, habits that are carried out only in the city where the students study, habits that related to rural areas, but practiced by students in the city, habits related to the city, but practiced by students in the home side are also studied, as well as the habits that students perform in the transit space when moving from their hometown to the city. So far, research on multilocality in Latvia has been little done, but by studying it among students, it is possible to determine the tendency of Latvian territories to develop from the point of view of student influence, as the study of their multilocality habits indicates this. The main focus of this study is the study of the multilocality habits of students in Riga, Jelgava, Ventspils and Liepāja. In addition, two other focuses are also studied - students' future plans for the maintenance of multi-local areas and students' perspective on the influence of different environments and cultures on people, taking into account that the environment and culture of cities and rural, small towns are studied in this work. For this thesis 200 students were surveyed, among which 104 students from Riga, 33 students from Jelgava, 33 students from Liepāja and 30 students from Ventspils higher education institutions. Also 4 Riga students from both villages and small towns were interviewed. In general, the surveyed students do not cultivate the 14 habits associated with their native places in the city where they study, which indicates a relatively high degree of assimilation among these students or the absence of large environmental and cultural differences between urban and rural areas, which is also indicated by the interviewed students. The interviewed students also indicate that there are habits that characterize only city residents, and there are habits that characterize only rural residents, however, in general, students admit that there is no clear difference between rural and urban environments, preferring more the city as a place of residence, but for the countryside - as a seasonal home. Keywords: multilocality habits of students, place of residence, urban and rural environment and culture, questionnaire, interview.